Teoksessa muistutetaan useaan otteeseen, etteivät kriiseistä selviytyjät ole poikkeuskyvyin varustettuja superihmisiä; resilienssi on kaikissa oleva voimavara, joka toimii paitsi kriisitilanteissa on myös arkisen stressin vastavoima.
Lue lisää...Laumavietti on ihmislajin syvä, synnynnäinen tarve kuulua joukkoon ja kokea itsensä merkitykselliseksi. Se on yksi perustavanlaatuisimpia voimia, joka ohjaa niin oppilaiden kuin opettajienkin käyttäytymistä. Silti sitä harvoin käsitellään opetuksessa tai kouluyhteisöissä, vaikka sen vaikutukset ovat läsnä joka hetki.
Lue lisää...Kun lapsilta ja nuorilta kysytään, mikä heidän oppimistaan tukee, heidän vastauksensa eivät ole monimutkaisia.
Lue lisää...Syksyllä järjestämme monta ilmaista webinaaria opettajille ja kasvattajille - luvassa tietoa oppimisen tukiuudistuksesta ja kasvuympäristön vaikutuksesta lasten aivojen kehitykseen sekä ideoita itsesäätelytaitojen harjoitteluun.
Lue lisää...Hyvä oppimisen tuki rakentuu arjen selkeistä, ennakoitavista käytännöistä ja myönteisestä ilmapiiristä.
Lue lisää...palautuminenoppiminenneurokirjon oppilasharjoituksetvinkiteducaliikuntaneurokirjovuorovaikutustaidottiimityökehittyminenarviooppilaiden hyvinvointinepsyhuomaa hyvävahvuudetläsnäolotaidotmotivaatiopsykologiavahvuusopetuskeskittymiskykyopetustyöhyvinvointitaidotOppimisen ja koulunkäynnin tuen mallialkuopetusryhmä toimivaksi -kirjakyytiryhmäesiopetuskukoistava kasvatuskiusaaminentunnetaidotopettajan tietopalvelun jäsenyysopen kirjablogiresilienssikoulutuksetvireystilat luokassaarvontatoiminnallinen oppiminentyöhyvinvointioppimisen tukikohtaamisen taidotjäsenemme kertoomatikkaitsesäätelyntaidotopetusmenetelmäpalauteopettajan työvuorovaikutuserityisopetuspositiivinen kasvatusammattikirjallisuusvinkkipankkiluonteenvahvuudettaitoharjoitteluempatiahaastava käyttäytyminenhyvinvointiryhmäyttäminenpositiivinen pedagogiikkakasvatuskeskusteluaistiherkkyyspositiivisen psykologian voimaturvallisuusmaltti ja sinnijaksaminenkirjavinkitkirja-arviotonnistuminenitsesäätelyammattikirjattunnesäätely