Oppimisympäristö, joka tukee psykologisia perustarpeita, ei tue vain sisäisen motivaation kehittymistä vaan myös oppijan hyvinvointia ja koulusuoriutumista. Pelkkiin ulkoisiin palkintoihin nojaaminen ja oppilaiden psykologisten perustarpeiden huomiotta jättäminen taas helposti heikentävät sisäistä motivaatiota ja näyttäisivät johtavan myös heikompaan koulusuoriutumiseen.
Opettajalla on oppijoiden psykologisten perustarpeiden tukemisessa iso rooli. On havaittu, että oppijat raportoivat keskimäärin enemmän sisäistä motivaatiota ja pystyvyyttä sekä vahvempaa itseluottamusta luokissa, joissa opettaja on psykologisia perustarpeita tukeva kuin luokissa, joissa opettaja jättää oppijoiden psykologiset perustarpeet huomiotta. Psykologisia perustarpeita tukevilla luokilla oppijoiden arvosanat ovat keskimäärin parempia ja oppijat sisäistävät oppimistehtävät paremmin.
Lue lisää motivaatiosta ja sen tukemisesta Kati Vasalammen uutuuskirjasta Näin motivoit oppimaan. Kirjassa pureudutaan muun muassa siihen, miten tunteet, sosiaaliset suhteet ja torjutuksi tulemisen kokemukset vaikuttavat oppijoiden motivaatioon. Lisäksi pääset kuulemaan, miksi ja miten oppijat eroavat toisistaan yksittäisissä oppimistilanteissa ja mitkä tutkimuksen mukaan ovat keskeisiä asioita oppimismotivaation tukemisessa.oppimismotivaatio, hyvinvointi, motivaatiopsykologia