Jaana Turunen on luokanopettaja Kuopiosta. Hänen arkensa on antoisaa, kehittävää ja myöskin eri tavoin haastavaa. Onneksi arki sisältää paljon yhteistyöpainotteista tiimityötä ja asioiden jakamista kollegoiden kesken.
”Saan voimia tiimiopettajuuden eri muodoista ja mahdollisuudesta osallistua koulun kehittämiseen ja arjen suunnitteluun”, sanoo Jaana. Jaanan koulussa on positiivinen työympäristö ja oppilaiden kanssa toimitaan yhdessä vahvuuspedagogiikan hengessä. Jaanan mukaan parasta työssä onkin tiimityö ja jakaminen, mutta myös toimivat ja monipuoliset oppimisympäristöt, työn suunnittelu ja työssä kehittyminen sekä oppilaiden koulupolulla mukana kulkeminen. ”On palkitsevaa seurata oppilaiden kasvua vuosien varrella.”
”Myös kädentaidot ja kuvataide ovat minulle tärkeitä ja onkin hienoa saada toteuttaa niitä oppilaiden kanssa monipuolisessa Art house -ympäristössämme sekä oppitunneilla että kerhotoiminnassa.”
Jaana on Opettajan Tietopalvelun jäsen ja lukee ammattikirjoja, koska haluaa oppilaidensa ja oman arkensa olevan sujuvampaa. Ammattikirjallisuus tekee työstäni monipuolisempaa, positiivisempaa, rohkaisevampaa ja ongelmista selviävämpää”, Jaana täsmentää. ”Ammattiteoksista saan myös tukea, selkeyttä ja rohkaisua omille pohdinnoilleni.”
Hän vie kirjoista myös keskustelun jyväsiä kollegoiden kanssa toimimiseen. ”Kirjojen avulla voi nimetä työssä eteen tulleita ilmiöitä ja antaa niille käsiteltävissä olevat mittasuhteet”, kiittelee Jaana. Hän kuvailee, että kirjojen avulla voi olla myös helpompi keskustella eteen tulleista tilanteista ja ongelmista työkavereiden kanssa, palastella pienempiin osasiin ja ratkaista sitten osa kerrallaan.
”Viimeisimmäksi olen lukenut Maria Matilaisen teosta Neurokirjon oppilas”, kertoo Jaana. Hänen mukaansa teos vahvisti sekä herätti uusiakin ajatuksia siitä, miten koulupäivissä kovin tuttuja haasteita voi vielä paremmin ennakoida ja ehkäistä. Neurokirjon oppilas -kirja myös kuulemma parantaa jaksamista työn erilaisissa haasteissa.
Kaiken kaikkiaan ammattikirjojen lukeminen näkyy Jaanan työssä uusina työkaluina, arjen selkeytymisenä ja tukena. ”Haluan tarjota oppilailleni mahdollisimman rohkaisevan ja omia vahvuuksia hyödyntävän koulupolun.” Opettajan Tietopalvelun kautta Jaana on tutustunut aiempaa vikkelämmin uusimpiin ammattikirjoihin ja saanut käyttöönsä hyviä työkaluja, joista on ollut apua sekä työssä jaksamiseen että oppilaiden kanssa työskentelyyn. ”Mm. Idiksistä olen napannut työn suunnitteluun ja keskeisten sisältöjen löytämiseen selkeän työkalun, joka helpottaa työtäni.”
Jaana suosittelee ammattikirjallisuuden lukemista, koska se estää paikalleen jäämistä sekä tukee positiivista asennetta ja pärjäämisen fiilistä. "Ammattikirjoista voi löytyä piristystä arkeen ja työkaluja haasteisiin”, Jaana kiteyttää.
Jaana Turunen on luokanopettaja Kuopiossa.
Jaanan TOP 3 ammattikirjallisuuden kirjaa:
1. Neurokirjon oppilas, Maria Matilainen
2. Idis-kirjasarja, Tiia-Pauliina Ahokangas & Johanna Kanto
3. Luokanvirittäjä, Maiju Multanen
LIITY JÄSENEKSI VAHVAAN PORUKKAAMME!
jäsenemme kertoo, opettajan tietopalvelun jäsenyys, opettajan työ, ammattikirjallisuus