Kaikki ihmiset haluavat elää hyvää ja merkityksellistä elämää. Tämän pitäisi olla myös jokaisen oikeus. Erityisesti hyvä ja merkityksellinen elämän alku pitäisi voida taata lapsille. Riippumatta siitä, miten he käyttäytyvät kotona, koulussa tai kaveripiirissä, ei ole ketään, jolle läheisyys, hyväksyntä tai arvoanto ei olisi tärkeää. Perustarpeiden puutteellisuus, kiintymyssuhteissa epäonnistuminen ja toistuvat torjunnan kokemukset johtavat helposti ei-toivottuun käyttäytymiseen ja pahan kierteeseen.
Luonteenvahvuuksien tunnistaminen ja niille rakentaminen avaavat väylän saada itseluottamusta ja onnistumisen kokemuksia. Luonteenvahvuuksiin keskittyvä opetus tarjoaa kulttuurien raja-aidat ylittävän viitekehyksen ”sydämen kasvattamiselle” ja antaa yhteisen kielen ymmärtää, mikä meissä on ehjää, toimivaa ja mitkä ovat parhaat puolemme.
Vahvuuksiin keskittymisen ytimessä on jokapäiväiseen elämään vaikuttaminen. Tämä tarkoittaa arjen tapojen muokkaamista ajattelun, puheen ja käytöksen tasolla. Oman asenteen muutos tulee ensimmäisenä. Se vaatii tietoisuutta omista ajattelurakenteista. Esimerkiksi negatiivista märehtimistä voi haastaa aktiivisen harjoittelun avulla. Tämä tapahtuu havaitsemalla ensin omat ajatukset ja se, mitä ne kielteisinä aiheuttavat. Aivomme tuottavat jatkuvasti uusia ajatuksia, ja niistä valtaosa on negatiivisia. Vaatii usein huomattavaa ponnistelua kyetä irtautumaan ajattelustaan, ja monesti tämä ponnistelu kääntyy itseään vastaan. Oman ajattelun tarkastelu ikään kuin ulkopuolisen silmin, jopa huumorin höystämänä, helpottaa takertumasta kielteiseen vatvomiseen. Kasvattajan on hyvä käydä säännöllisesti tätä vuoropuhelua itsensä kanssa, jotta oma kukoistus voisi sytyttää myös muita.
Kukoistava koulupäivä
Kukoistavan oppilaan koulupäiviin kuuluu tietoista ohjaamista hyvinvoinnin alkulähteelle. Sieltä kumpuaa kysymyksiä, kuten: ”Kuka minä olen?”, ”Mitkä ovat vahvuuteni?”, ”Miten voin hyvin yhdessä toisten kanssa?” ja ”Miten voin auttaa toisia?”
Jotta voisimme käyttää vahvuuksiamme oikein, tarvitsemme tietoisuutta. Milloin tuntuu siltä, että kaikki sujuu hyvin ja vahvuudet energisoivat? Missä tilanteissa olemme ylpeitä siitä, mitä teemme ja saamme aikaan? Näissä kohdissa vahvuusbongarin katseen tulisi terästäytyä: ”Hei, nyt kaikki sujuu mainiosti. Mitä vahvuutta käytän?”
Tekstin lähde: Lotta Uusitalo-Malmivaara — Kaisa Vuorinen
Huomaa hyvä!
Näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa
huomaa hyvä, luonteenvahvuudet, koulutukset, positiivinen kasvatus, positiivinen pedagogiikka