Lasten parissa työskentely on aikuisen omien itsesäätelytaitojen korkeakoulu.
Lasten voimakkaat, vielä säätämättömät tunnereaktiot haastavat aikuista. Työ koulussa on monella tapaa kuormittavaa, sillä akateemisten opetussisältöjen rinnalla yhtä tärkeinä kulkevat mukana lukemattomat kohtaamiset.
Aikuisen omista itsesäätelytaidoista ja niiden tietoisesta harjoittamisesta puhutaan opettajien ja koulunkäynninohjaajien koulutuksessa melko vähän. Moni vastavalmistunut sukeltaa itselleen täysin uuteen maailmaan aloittaessaan työuransa. Usein yllätyksenä tulee, miten paljon aikuisen täytyisi tietää tunteiden säätelystä ja käyttäytymisen tukemisesta.
Arjessa omien keinojen riittävyys tai riittämättömyys on merkittävä osa työtä ja työssä jaksamista. Kohtaamisen tilanteita tulee eteen paljon ja odottamatta. Opetustyötä ei voi ajatella vain akateemisten oppisisältöjen näkökulmasta, sillä opetussuunnitelman perusteisiin on kirjattu paljon tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyviä tavoitteita, jotka tulisi huomioida. Kasvattaja ei vain opeta näitä taitoja teoriassa vaan sukeltaa itse niiden keskelle auttaessaan lapsia säätelyssä.
Jotta aikuinen voi auttaa lasta itsesäätelyn tukemisessa, hän tarvitsee itsekin monenlaisia taitoja ja tietoja. Keskeisimpiä ovat itsereflektiotaidot, kohtaamisen ja vuorovaikutuksen taidot sekä kanssasäätelytaidot. Jotta näitä taitoja pystyy käyttämään, täytyy taustalla olla riittävästi tietoa tunteista, ajatuksista ja käyttäytymisestä sekä lapsen ikätasoisesta kehityksestä.
Onneksi itsereflektiotaitoja voi kehittää tietoisesti myös omien pohdintojen perusteella. Tässä on avuksi joitain näkökulmia:
• Kun kohtaat lapsen voimakkaan tunteen, kysy itseltäsi: kenentunne on kyseessä? Kun pystyt erottamaan lapsen tunnetilan omastasi, voit olla aidommin kuunteleva ja myötätuntoinen.
• Ole tietoinen tunteistasi. Mieti, mitä tunnet ja mitä tunne yrittää kertoa sinulle. Mikä tarve tunteen takana on?
• Myötätuntoisen kohtaamisen avuksi toimivaa on miettiä, mitä itse toivoisit tuossa tilanteessa. Ollessasi kiukkuinen ja väsynyt haluaisitko, että sinun tunteesi kohdataan huutamalla?
Kirjoittajat:
Maria Matilainen & Marjukka Puustinen
Maltti ja Sinni
Harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseenHaastavasti käyttäytyvän oppilaan kohtaaminen -koulutus
Oppilaan haastava käyttäytyminen voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia koulussa ja häiritä luokan toimintaa. On tärkeää nähdä, mitä käyttäytymisen takana piilee. KM, kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja erityisopettaja Maria Matilaisen koulutuksessa tutkitaan oppilaan haastavaa käyttäytymistä pintaa syvemmältä.
"Webinaari oli paras jossa olen ikinä ollut. Kouluttaja oli osaava ja innostava!"
"Huikea ammattilainen, lempeä välittävä asenne välittyi webinaarista"
"Webinaari oli todella hyvä ja käytännönläheinen ja kouluttaja oli selkeä ja positiivinen."
haastava käyttäytyminen, itsesäätely