Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Oppilaan koulussa näkyvät haasteet ovat aina viesti jostain

Kirjoittanut: Maria Matilainen - 1.8.2023

Pysähdymme miettimään neurokirjon lapsen ja nuoren tukea useimmiten silloin, kun arjen sujumisessa ilmenee jotain haasteita. Jos arki rullaa kuin ajatus, meillä on harvoin tarvetta uusille työkaluille tai keinoille. Silloin kun arki haastaa, joudumme miettimään keinoja, joilla ratkaista tai muuttaa tilannetta.

Oppilaan koulussa näkyvät haasteet ovat aina viesti jostain. Toiminnanohjauksen vaikeudet kertovat siitä, että toimintaa ei ole helppo ohjata ja sitä täytyisi tukea vielä enemmän. Tunnesäätelyn vaikeudet viestivät taitopuutteista, joita voidaan kehittä systemaattisella harjoittelulla. Tunnesäätelyn vaikeudet voivat johtua myös ennakoimattomasta arjesta ja struktuurin puutteesta.

Tuen rakentaminen alkaa tilanteen arvioimisesta ja haasteiden kartoittamisesta. Tärkeää on katsoa ulospäin näkyvän käyttäytymisen taakse ja etsiä toiminnan syytä. Vasta sen jälkeen voi miettiä, millaisia työkaluja tarvitaan. Yksi hyvä keino tilanteen arviointiin ja haasteiden kartoittamiseen on ABC-malli.

Käyttäytymisanalyysiin perustuva arjen arviointityökalu ABC-MALLI

ABC-ketjua tutkimalla voidaan ymmärtää monia asioita lapsen käyttäytymisestä. ABC-mallin idea on pilkkoa käyttäytyminen osiksi. ABC-malli toimii parhaiten toistuvien käyttäytymismallien ymmärtämiseen. Tästä esimerkki voisi olla se, kun Lassi ei tule kouluun, Sami hermostuu jalkapallopelissä tai Maija unohtaa tehdä läksyt. ABC-mallin tekemistä tukevat kuhunkin vaiheeseen liittyvät kysymykset:

A: Edeltävät tekijät
Millaiset tilanteet edeltävät käyttäytymistä? Millainen tunnetila oppilaalla on? Missä tilanne tapahtuu? Keitä tilanteessa on läsnä ?

B: Käyttäytyminen
Mitä tilanteessa tapahtuu? Millaista käyttäytyminen on? Miksi oppilas käyttäytyy niin kuin käyttäytyy?

C: Seuraavat tekijät
Mitä tilanteen jälkeen tapahtuu?
Miten seuraukset vahvistavat tai heikentävät käytöstä tulevaisuudessa?

Kysymyksiin vastaamisen jälkeen koulun aikuiset pystyvät hahmottelemaan muutoksen mahdollisuuksia ja keskittymään lapsen kokoiseen tukeen ja tavoitteeseen. Lapsen kokoinen tavoite antaa lapselle mahdollisuuden onnistua. Koulun tehtävä on saada jokainen lapsi onnistumaan. Jos lapsella on useita haasteita, valitaan aluksi yksi asia, johon keskitytään. Yhdestä saatu myönteinen onnistumisen kokemus ruokkii myös seuraavia asioita, joita otetaan tavoitteeksi. Yhteinen tavoitteemme on sujuva arki, jossa lapsi tai nuori saa tarvitsemansa tuen ja voi hyvin omassa ympäristössään.

Lähde:
Maria Matilainen
Neurokirjon oppilas
Opettajan ja ohjaajan työkalupakki


TUTUSTU LISÄÄ KIRJAAN.

VARAA PAIKKASI ENNAKKOHINNALLA MYÖS TYÖKALUPAKKI NEUROKIRJON OPPILAAN TUKEMISEEN -UUTUUSKOULUTUKSEEN!




Koulutus järjestetään tiistaina 14.11.2023 klo 15:30—17:30 Zoomissa. Early bird -hinta nyt vain 34,90 € / hlö (norm. 44,90 €) 31.8.2023 asti.

Koulutuksesta saat:

1. ymmärrystä, millaisia haasteita neurokirjon oppilaan arjessa voi olla
2. keinoja sujuvan arjen tukemiseen
3. konkreettisia, oppimista tukevia työkaluja, jotka auttavat sinua työssäsi

Kouluttaja KM Maria Matilainen on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, erityisopettaja ja psykologian aineenopettaja. Nykyään hän tekee työtä lasten psykoterapeuttina omassa yrityksessään ja tapaa paljon neurokirjon lapsia ja nuoria sekä tekee tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa.

VARAA PAIKKASI HETI TÄSTÄ.

Artikkelin avainsanat:

neurokirjo, neurokirjon oppilas, tuen rakentaminen, abc-malli, koulutukset

Arkisto:

2024

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.