Tilaa uutiskirjeemme – saat 10 %:n alennuskoodin verkkokauppaamme

Itsesäätelyn taidot ovat elämäntaitoja, joita jokainen lapsi tarvitsee

Kirjoittanut: Karoliina Ahonen - 11.8.2021

Lapsen itsesäätelyn taito on tärkeimpiä koulussa opittavia asioita”, kertovat Maria Matilainen ja Marjukka Puustinen uutuuskirjassaan Maltti ja Sinni. Itsesäätelyn taito vaikuttaa kaikkeen: sosiaalisiin suhteisiin, oppimiseen, käsitykseen itsestä sekä myöhemmin menestymiseen työelämässä.

Kouluikäisellä lapsella iänmukaisesti toimiva itsesäätely on lähes näkymätöntä ja saa asiat sujumaan. Kirjassa Maria ja Marjukka nostavat toimivan itsesäätelyn merkiksi viisi tärkeää asiaa: ”Lapsi malttaa odottaa vuoroaan, kestää pettymyksiä, ottaa toiset huomioon, puhuu ystävällisesti ja säätää tunteitaan nopeasti.”

Itsesäätely on kuitenkin taito, joka ei ole päällä- tai poistilassa vaan enemmänkin liukuva taito, joka on kytköksissä voimavaroihimme. Jokaisella opettajalla on varmasti kokemuksia tilanteista, jolloin lapsen itsesäätely ei toiminut odotetulla tavalla. ”Juuri nämä haastavat hetket antavat ammattikasvattajille ymmärrystä lapsen vasta kehittymässä olevaa itsesäätelyn taitoa kohtaan. Kun puhutaan koulussa ilmenevistä käyttäytymisen haasteista, kyse on itse asiassa itsesäätelyn vaikeuksista”, korostavat Maria ja Marjukka.

Jokaisen ammattikasvattajan on mahdollista kehittyä itsesäätelyn taidon ymmärtämisessä ja opettamisessa. Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että aikuinen ehtii pysähtyä ja nähdä lapsen. Tämä pieni hetki tuottaa tärkeän kokemuksen siitä, että lapsi on hyväksytty ja tärkeä. Kuten kirjassa itsesäätelykyvyn opettamisesta todetaan: ”Lapsen itsesäätelykyky kehittyy vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutuksen yleinen tunnelma ja lapsen saamat kokemukset tilanteissa aikuisen kanssa joko vahvistavat tai heikentävät lapsen taitoja ja käsitystä itsestään.”

Maltti ja Sinni on arvokas kirja jokaiselle koulun aikuiselle. Läsnäolollasi on lasten itsesäätelytaitojen kehittymisen kannalta merkityksellinen rooli. Maria ja Marjukka muistuttavatkin, että itsesäätelytaidot kehittyvät, kun asioista puhutaan, asetetaan tavoitteita ja harjoitellaan.

KM MARIA MATILAINEN on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, erityisopettaja ja psykologian aineenopettaja.

KM MARJUKKA PUUSTINEN on kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti ja erityisluokanopettaja.

Marian ja Marjukan kuva: Heidi Strengell

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.