Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Jokaisen opettajan tai ryhmänjohtajan voimateos

Kirjoittanut: Anna Ahonen - 30.9.2022

Mikä ihana kirja! Selkeä, kattava, täynnä ideoita heti käyttöön otettavaksi. Ryhmä toimivaksi on jokaisen opettajan tai ryhmänjohtajan voimateos.

Olen itse pitkähkön opettajan urani aikana alkanut vuosi vuodelta ymmärtää enemmän ryhmäyttämisen voimaa ja tärkeyttä. Olen luokanopettajana huomannut, kuinka ryhmää ei voi jättää ajelehtimaan itsekseen ja vaan toivoa, että siitä muodostuisi kuin ihmeen kaupalla kiva ja toimiva. Monien erilaisten ryhmien kanssa toimiessani olen ymmärtänyt, kuinka opettajan on mahdollista hyvinkin aktiivisesti vaikuttaa ohjaamansa ryhmän hyvinvointiin ja dynamiikkaan sen olemassaolon eri vaiheissa. Tämän kirjan ahmittuani oli kiva huomata, että olen tehnyt paljon asioita oikein vähän vahingossa ja tietämättäni. Teos tarjosi teoriapohjaa oivallusteni pohjalle, ja myös vastauksia niihin moniin epäonnistumisen hetkiin, kun ryhmä ei ole jostakin syystä toiminut ajattelemallani tavalla. Tämä varsinkin oli hyvin lohduttavaa.

Mitä jos ryhmän toimivuuden ei tarvitsisi olla sattumaa? Mitä jos minulla on enemmän vaikutusvaltaa opetusryhmien toimintaan kuin luulinkaan? Kun ryhmä on turvallinen, sen jäsenten ei tarvitse olla varuillaan tai pelätä naurunalaiseksi joutumista. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan useasti osallisuus, turvallisuus, kuulluksi ja nähdyksi tuleminen, suhteiden luominen toisiin, yhdessä tekeminen, ryhmätoiminta, toisten kohtaaminen ja vuorovaikutus. Ryhmäyttäessään tietoisesti opettaja on mukana vahvistamassa koko kouluyhteisön vuorovaikutusta, yhteenkuuluvuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia, mikä luonnollisesti tukee myös oppimista. Toimimattomassa ryhmässä on usein huonompi työrauha ja paljon negatiivisia ryhmäilmiöitä, jotka vaikuttavat pinnan alla. Ryhmä toimivaksi -kirjan luettuasi osaat muodostaa hyvinkin erilaisista ryhmistäsi toimivammat ja parantaa kaikkien osapuolten viihtymistä lisäten samalla kaikkien työiloa.

Kirja käytäntöön

Saatuani kirjan käteeni olin juuri lähdössä leirikouluun luokkani kanssa. Tarvitsimme ohjelmaa iltahetkiin, ja selasin pää tyhjänä kirjan 'jatkavan ryhmän harjoituksia'-kappaletta. Oman ryhmäni ollessa toiminnassa jo 6v. emme tarvinneet enää 'aloittavan ryhmän harjoituksia' tai 'nimiharjoituksia', vaan 'yhteistyöharjoituksia, tuntemista ylläpitäviä harjoituksia ja vinkkejä purkukeskusteluihin’. Kirjan vinkkiosuus tarjoaa myös ideoita ryhmien jakamiseen, aamun aloituksiin, kohtaamisiin, ja vaikkapa huoltajien ryhmäyttämiseen! Huikea määrä todella helposti kouluarkeen suoraan napattavia harjoitteita, jotka lisäävät ryhmän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ryhmän sisällä koettua turvaa.

Teos esittelee selkeästi ryhmäyttämisen hyödyt sekä opettajalle että opetusryhmän jäsenelle, ja lista on pitkä ja vakuuttava! Se suorastaan kutsuu tekemään ryhtiliikkeen omassa ryhmässään, jonka toimintaa voi aina tarkastella kriittisesti ja parantaa, vaikkei suuria puutteita yhdessä toimimisessa olisikaan. Ryhmä kun ei ole koskaan valmis, vaan jatkuvassa liikkeessä koko sen olemassaolon ajan. Ryhmäyttäminen on jatkuvaa aktiivista toimintaa, jotta ryhmä myös pysyisi toimivana. Toki hyvin tehdyn alkutyön jälkeen uuden ryhmän saadessaan jatkotyöskentely on paljon helpompaa kun ajelehtimaan jätetyn ryhmän uudestaan ‘ohjelmointi’. Kirjan avulla pääset oikeille raiteille heti alusta alkaen.

Kirjan alkuosassa pureudutaan ryhmän toimintaan eli ryhmädynamiikkaan vaikuttaviin tekijöihin teorian kautta. Opit ryhmän kaksoistavoitteesta, kehitysvaiheista, rooleista ja normeista sekä hyödyistä. Sen jälkeen tarjolla on todellinen työkalupakki menetelmiä eri vaiheissa olevan ryhmän toiminnan tukemiseen eri ikäasteilla. Kirjan lopussa tarjotaan lohduttavia ratkaisuehdotuksia niihin tilanteisiin, kun kaikki ei suju niin kuin olit suunnitellut.

Arjen esimerkkitilanteet elävöittävät kirjan rakennetta, ja tuovat monia oivalluksia omista kokemuksista vastaavista tilanteista. Kirjan loppuosassa pohditaan vielä miten jokainen koulun toimija voisi vaikuttaa uuden toimintakulttuurin luomiseen ja ylläpitämiseen. Teos päättyy 10 kohdan onnistumisen avaimet-listaukseen, jonka rohkaisevilla vinkeillä jokainen kirjan luettuaan varmasti pääsee alkuun hyvin matalalla kynnyksellä. Mokata saa ja pitääkin, sillä epäonnistumiset kuuluvat asiaan uutta kokeillessa ja soveltaessa käytäntöön. Yhteinen nauru onkin yksi parhaista keinoista lähentää ryhmän jäseniä ja tuoda läsnäoloa ja aitoutta kohtaamisiin. Pitäkää hauskaa kirjan harjoitteiden parissa ja nauttikaa toimivaksi rakennetun ryhmän voimasta!

Kirjoittaja:
Anna Ahonen
Bilingual Teacher
Kilonpuiston koulu

Lähde:
Laura Jääskeläinen
Ryhmä toimivaksi
Helppoja harjoituksia ryhmäyttämiseen


TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Artikkelin avainsanat:

kirja-arviot, open kirjablogi, ryhmä, luokkahenki

Arkisto:

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.