Merkitysten® matematiikka on toiminnallista matematiikkaa, jolla sananmukaisesti on merkitystä. Merkitysten® ytimessä on ihmisen kohtaaminen ja hänen ajattelunsa merkityksellisyyden ymmärtäminen ja oppimisen synnyttäjänä.
Viisi kysymystä Merkitysten® matematiikan Markolle!
1. Miten Kakkukirjat syntyivät?
Matematiikka on ajattelua ja koska kaikki osaavat ajatella, niin kaikilla on myös mahdollisuus oppia matematiikkaa. Minua inspiroi ajattelu sekä ajattelun kielentäminen eli itselle ja muille selittäminen. Kakkukirjat syntyivät näiden ajatusten siivittämänä käytännön tarpeeseen. Halusin luoda oppilailleni mahdollisimman monipuolisen toimintamateriaalin, joka mahtuu pulpettiin tai reppuun.
2. Mikä on Kakkukirjojen idea?
Kakkukirja sitoo matematiikan oppikirjan eri sisällöt yhteen vuosiluokilla 0-6. Se tarjoaa opettajalle vaivattoman keinon aktivoida oppilaidensa ajattelua toiminnallisesti. Kirjan käyttömahdollisuudet kasvavat samantahtisesti ja oikea-aikaisesti oppilaan ajattelun kanssa.
3. Mitä palautteita olet kuullut materiaaleistasi?
”Saako tän tehdä Kakkukirjalla, koska sen kanssa tää on niin helppoo?” (oppilas, 4. luokka)
”Musta tuntuu, kuin oisin Einstein!” (oppilas, 7. luokka)
”Kiva, kun täällä ei ole yhtään hymyilevää tai puhuvaa sammakkoa, niin tätä voi käyttää yläkoulussakin.” (erityisopettaja, yläkoulu)
”Upeaa, kun tässä ei ole mitään digitaalista.” (erityisopettaja, yläkoulu)
4. Miksi koulun kannattaisi ottaa materiaali käyttöön?
Merkitysten® materiaalit edustavat uudenlaista toiminnallisuutta. Toiminnallisuus on oppimisen kannalta tutkitusti tehokasta, joten siihen kannattaisi opetuksessa pyrkiä. Myös OPS painottaa tätä vahvasti. Toiminnallisuus on isolle osalle opettajia kuitenkin mahdotonta käytännössä toteuttaa.
Kakkukirja tuo tähän apua. Yksi materiaali on opettajalle vaivaton sekä koululle kustannustehokas, koska hankitut materiaalit ovat käytössä eivätkä pölyty valtaosaa vuotta varaston perukoilla. Toiminnallisuudesta tulee luonnollinen osa koko koulun toimintakulttuuria. Toiminnallisuuden ei tarvitse olla levotonta tekemistä!
5. Mikä on mielestäsi parasta opetuksessa ja oppimisessa?
Kysyn usein oppilailta itse: "Ymmärrätkö omaa ajatteluasi? Kerro miten ajattelit." Teen näin sen takia, että matematiikan opettaminen on pohjimmiltaan oppilaan ajattelun kohtaamista. Oppilaiden mielestä omat ajatukset ovat subjektiivisesti kaikkein kiinnostavimpia. Siksi luokkahuoneessa tulisi kuulua mahdollisimman paljon oppilaiden omia ajatuksia. Minua henkilökohtaisesti opettajana kiinnostaa tietää mitä ja miten oppilaani ajattelevat. Kun kuuntelen heidän ajatuksiaan, näen heidän innostuvan. Toiminnan kautta on helppo nähdä, miten he esimerkiksi jonkin käsitteen ymmärtävät. Tällöin pystyn myös kysymään oikeita kysymyksiä auttaessani oppilasta löytämään halutun tiedon.
Haluan, että matematiikka olisi merkityksellistä oppilaille oppia sekä opettajille opettaa ja tähän tarjoan keinoksi Merkitysten® matematiikkaa!
matikka, matematiikka, toiminnallinen oppiminen