Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Hyviä tarjouksia LÖYTÖNURKASTA

Näistä merkeistä havaitset, ovatko luokkasi oppilaat yli- vai alivirittyneitä

Kirjoittanut: Maiju Multanen - 19.9.2022

Luokassa on helppo huomata, ettei vireystila koske vain yksittäisiä oppilaita, vaan tunne- ja vireystilamme tarttuvat ja muuttuvat kollektiiviseksi ilmiöksi. Pyrimme tiedostamattomasti ”virittäytymään” muiden läsnäolijoiden taajuudelle. Optimaalinen vireystila merkitsee kouluarjessa aktiivisia, kiinnostuneita ja läsnä olevia oppilaita. Miten voit tunnistaa luokassasi ali- tai ylivireystiloja? Katso myös vireystilaa tukeva harjoitus jutun lopusta!

Luokassa havaittavia ylivireyden merkkejä:
— vaikeus istua rauhassa paikallaan
— tarve liikkua
— huomion suuntautuminen moneen asiaan yhtä aikaa
— pinnallinen ja nopea hengitys
— alhainen ärsytyskynnys
— jatkuva puhuminen
— ajatusten ja toiminnan jumittuminen
— negatiivinen ja toisia arvosteleva asenne
— kärsimättömyys

Luokassa havaittavia alivireyden merkkejä:
— väsymys ja poissaoleva olotila
— eristäytyminen, kykenemättömyys sosiaaliseen kanssakäymiseen
— toiminnan hitaus
— heikko koordinaatiokyky
— heikko oma-aloitteisuus ja keskittyminen
— alisuoriutuminen
— apaattisuus
— haluttomuus ja alakuloisuus

Keho ja mieli harvemmin rauhoittuvat tai aktivoituvat käskystä tai kognitiivisesti järkeilemällä. Autonomista hermostoa voi kuitenkin säädellä kehokeskeisillä toiminnoilla, kuten liikkumisella, hengityksen tarkkailulla ja aistien avaamisella.

Tässä harjoitus vireystilan säätelyyn koko luokalle


Käsi kädessä
Tarvikkeet: Yksi kynä ja paperi paria kohden, teippiä
Aika: 5 minuuttia

Harjoitus:
Jaa oppilaat pareiksi ja anna pareille kynä ja paperia. Pyydä pareja istumaan vierekkäin ja teippaamaan paperi pulpettiin heidän väliinsä.

Parit ottavat kynästä kiinni toinen oikealla ja toinen vasemmalla kädellä. Oppilaiden tulisi nyt piirtää tai kirjoittaa yhdessä irrottamatta kumpikaan kättään kynästä. Kysy kysymyksiä, joihin vastaaminen onnistuu yhdellä tai muutamalla sanalla. Voit esimerkiksi kerrata edellisen tunnin asioita tai kysellä läksyjä. Vaihtoehtoisesti voit pyytää oppilaita piirtämään jotakin suhteellisen yksinkertaista.

Ensimmäisten kertojen jälkeen voi olla hyvä keskustella siitä, miltä tällainen työskentely tuntuu, ottiko jompikumpi johtajan aseman ja mikä toimi, mikä ei.

Tämä harjoitus herättelee aistimaan muita ja lukemaan kehonkieltä sekä virittää läsnä olevaksi tähän hetkeen. Oppilaiden olisi hyvä päästä tekemään harjoitusta eri parien kanssa. Silloin on helpompi huomioida myös omaa tapa toimia.

LÄHDE:
Luokanvirittäjä
150 harjoitusta oppilaiden työskentelyn tukemiseen


Kirjan 150 harjoitusta ovat saaneet innoituksensa taideterapiasta, mutta kuka tahansa voi hyödyntää ideoita omassa työskentelyssään. Monet harjoituksista ovat lyhyitä, ja ne on helppo ottaa osaksi tavallista oppituntia sekä toteuttaa yhdessä koko luokan kanssa. Kirja sisältää myös pidempiä prosessiharjoituksia, joissa työskennellään useamman päivän ajan erilaisten harjoitusten parissa saman teeman alla.



Artikkelin avainsanat:

vireystilat luokassa

Arkisto:

2022

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.