Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Erityisluokanopettaja Mari Reijonen kokee onnistuneensa, kun oppilas huomaa onnistuvansa

28.1.2022

"Kun oppilaan oppimisen ja ajattelun taidot harjaantuvat ja positiivinen minäpystyvyys rakentuu ja vahvistuu, hän pystyy mihin vain", sanoo jäsenemme Mari Reijonen. Hän työskentelee erityisluokanopettajana Liperissä Honkalampi-keskuksen koulussa. Hän kokee onnistuvansa erityisesti silloin, kun hän on pystynyt saattamaan oppilaalle näkyväksi sen, että hän pystyy ja osaa, kun uskoo itseensä. "Nämä pienet hetket, joissa saatamme katsoa toisiamme silmiin, tapahtuvat dialogisessa vuorovaikutuksessa ja tuovat minulle suuria onnistumisen kokemuksia."

Marin työssä opetuksen järjestäminen edellyttää yksilöllisiä järjestelyjä, vahvoja tukitoimenpiteitä ja paljon välittäviä aikuisia sekä moniammatillista yhteistyötä mm. kuntouttavien tahojen kanssa. "Työssäni erityisluokanopettajana kohtaan nuoret yksilöinä, ja olen aidosti kiinnostunut heidän asioistaan ja hyvinvoinnistaan sekä myös ohjaan nuoria vastuulliseen vuorovaikutukseen. "

Hänestä on todella antoisaa keskustella oppilaiden kanssa ja ohjata oppilaita luovaan ja innovatiiviseen ajatteluun sekä huomaamaan hyvä. "Luokassamme on hyvä ja motivoitunut ilmapiiri, joka tukee sitä, että jokainen meistä saa olla oma itsensä. Meillä nauretaan ja innostutaan, mutta osataan vakavasti keskustella myös vaikeista asioista."

Mari on jäsen Opettajan Tietopalvelussa. Hän haluaa kehittää itseään opettajana, saada tutkimusperustaisia vinkkejä työhön sekä uusia ideoita ja oivalluksia, joista niin hän, ohjaajat kuin oppilaatkin hyötyvät. "Luin viimeksi Tiina-Maria Päivänsalon teoksen Oppimiskoodi. Oppimiseen vaikuttavat niin monet eri tekijät. Oppimiskoodi-kirjassa on monia äärettömän hyviä ja havainnollistavia kuvioita, tiivistyksiä ja esimerkkejä sekä konkreettisia neuvoja siitä, kuinka oppiminen onnistuu." Hänen mieleensä jäi kirjasta monia tärkeitä pointteja tehokkaista opiskelutaidoista tai motivaation ja tunteiden vaikutuksesta oppimiseen. Esimerkkinä hän mainitsee muistaneensa kirjan avulla perusasian: oppimisen pitäisi olla ymmärtämistä, ei muistamista. Lukemalla ei opi: ajattelemalla lukemaansa oppii.

Mari pitää Opettajan Tietopalvelun jäsenyydessä siitä, että se kokoaa yhteen paikkaan opettajille suunnattua ammattikirjallisuutta monesta eri aihepiiristä. "Näiden joukosta löytyy vastaus kaikkiin opettajaa mietityttäviin asioihin kuin myös opettajana kehittymiseen ja jaksamiseen työssä."

Hän kertoo ammattikirjojen lukemisen ja niistä oppimisen näkyvän ymmärryksenä erilaisia oppijoita ja yksilöitä kohtaan, vuorovaikutuksessa sekä toimintatapojen muuttumisena ja muuttamisena, jotka taas tukevat mm. oppilaiden oppimista sekä työrauhaa ja toimintaa luokassa.

Marin TOP 3 -kirjat:
1. Tiina-Maria Päivänsalo: Oppimiskoodi
2. Erja Sandberg: Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella
3. Tiina Vitka: Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja


Mari Reijonen on erityisluokanopettaja Liperissä Honkalampi-keskuksen koulussa.

LIITY SINÄKIN JÄSENEKSI TÄSTÄ.

Artikkelin avainsanat:

jäsenemme kertoo, erityisopetus, ammattikirjat, onnistuminen

Arkisto:

2022

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.