Jokaisella kohtaamisella voi olla merkitystä — hyvässä ja pahassa. Lasten kannalta tärkeitä ovat riittävän pysyvät, pitkäkestoiset ihmissuhteet myös koulussa. Niissä lapsi pystyy vähitellen rakentamaan luottamusta aikuiseen. Koska sisäinen uhkajärjestelmä on ihmisillä aina tarvittaessa toimintavalmiina, lapsi tutkii kohtaamisiaan aikuisten kanssa luottamuksen näkökulmasta. Jos aikuinen ilmaisee luotettavuutta viestinnällään ja lapsi saa kokemuksen turvasta, luottamus vahvistuu. Jos kokemus on lapselle epämiellyttävä, hän kokee mitätöintiä tai ohittamista, ja halu olla yhteydessä tähän aikuiseen vähenee.
Lapsen aikaisemmilla kokemuksilla aikuisten kanssa on merkitystä siinä, kuinka helppoa tai vaikeaa uuden ihmissuhteen muodostaminen lapselle on. Lapset hyötyvät tutkimuksen mukaan siitä, että aikuisen asenne on lämmin, lapsesta kiinnostunut ja kuuntelemalla lasta auttava. Kun koulun aikuiset näyttäytyvät lapselle riittävän turvallisina ja luottamusta herättävinä, lapsen energia vapautuu iänmukaiseen leikkisyyteen ja uteliaisuuteen. Ne ovat pohjana myös ilon kokemiselle, oppimiselle ja toisiin ihmisiin liittymiselle.
Neljä keinoa luottamuksen vahvistamiseen lapsen kanssa:
1. Kuuntele
Lapsen kohtaamisessa tärkeämpää kuin puhua itse on osata kuunnella.
2. Huomioi lapsi
Jos sinulla on kiire, voit huomioida lapsen kertomalla hänelle, että palaat asiaan esimerkiksi tunnin lopussa. Tällöin lapsi tulee nähdyksi eikä jää vaikean olonsa kanssa yksin.
3. Ota vastuuta omista tunteistasi
Mieti, mitä tuot tilanteeseen ja kohtaamiseen lapsen kanssa. Tuotko väsymyksen ja stressin vai ilon työstäsi ja tästä lapsesta, jolle olet merkityksellinen?
4. Älä tee oletuksia lapsen ulospäin näkyvästä toiminnasta
Lapsen kokemusta mitätöivä puhetapa hukkaa mahdollisuuden ajatella, että lapsi on itsessään arvokas, ainutkertainen olento, jolla on omat tunteet ja tarpeet.
Teksti on Maltti ja Sinni -kirjasta.
Teoksessa kerrotaan itsesäätelyn osa-alueista: ajatuksista, tunteista ja käyttäytymisestä. Kirjan avulla näihin osa-alueisiin liittyviä taitoja voi opettaa. Lisäksi kirja haastaa koulun aikuisia tarkastelemaan omia säätelytaitojaan ja ohjaa tukemaan lasta rakentavasti.
TILAA KIRJA TÄSTÄ.
kohtaamisen taidot, vuorovaikutustaidot, luottamus