Nämä kirjat ovat syntyneet kaipuusta saada kiireisen työ arjen keskelle rauhaa ja selkeyttä:
”Opetussuunnitelma tuntui laajuudessaan hankalasti hallittavalta kokonaisuudelta. Aika kului tavoitteiden ja sisältöjen etsimiseen, eivätkä oppiaineiden väliset yhteydet hahmottuneet kokonaisuuksiksi. Opettajien välinen yhteistyö kaipasi yhteistä kieltä ja suunnittelun pohjaa. Syntyi tarve jäsentää ops helposti ymmärrettävään muotoon. Tästä syntyivät Idikset.” Tiia-Pauliina Ahokangas ja Johanna Kanto
Idis-työkirjat tuovat opetuksen arkeen selkeyttä, tukea ja ideoita. Kirjoissa laaja-alaisen osaamisen tavoitteet sekä oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt jäsentyvät neljäksi ilmiöksi, jotka muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden lukuvuoden vuosikelloon. Ilmiökokonaisuuksissa on havaittavissa ja vertailtavissa oppiaineiden väliset yhteydet vuosiluokkien sisällä ja niiden välillä.
Lisäksi kirjoissa on käytännölliset oppiaineiden tarkistuslistat, joihin tavoitteet, sisällöt ja hyvän osaamisen kriteerit on kiteytetty. Mukana on myös viikkosuunnitelmapohjia ja mahdollisuus työn dokumentointiin.
Idis-työkirjat helpottavat opettajien välistä yhteistyötä. Ne auttavat kehittämään ja hallitsemaan joustavia opetusmuotoja sekä mahdollistavat yhtenäisen toimintakulttuurin toteuttamisen esiopetuksesta läpi alakoulun.
Idis on opettajan oma työkirja ja apuväline opetuksen ja kokonaisuuksien suunnitteluun. Eli siis kirja, joka auttaa sinua hahmottamaan koko vuoden kokonaisuutena ja samalla muistuttaa siitä, mitä pitikään opettaa ja millaisilla tavoitteilla! Kyllä kiitos! Pyörää ei tarvitse keksiä itse uudelleen, mahtavaa, että joku on tehnyt sen jo puolestani ja vielä pakannut sen helposti lähestyttävään pakettiin. Opehommia Instagram-tili
Kun opettaja ottaa 200-sivuisen työkirjan käyttöönsä, hän saa siitä varmasti apua omalle työlleen. Tällöin opettajan ei tarvitse viettää tuntikausia opetussuunnitelman äärellä yrittäessään tehdä siitä itselleen selkoa. Kun opetussuunnitelman saa jäsennettyä viikkosuunnitelmiin ja koko vuosi on suunniteltu, on helppo seurata, missä ollaan menossa. Hallinnan tunne tosiaan lisääntyy ja arki koulussa selkeytyy. Vilma-Riikka Tiittanen erityisluokanopettaja