Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.


 

Norjan viime vuoden myydyin tietokirja nyt suomeksi:

Ymmärrä matematiikkaa -kirja auttaa matikkavaikeuksien kanssa painivia lapsia ja nuoria

Tammikuussa pidetyillä Educa-messuilla julkistettiin uusi, vallankumouksellinen matikkakirja. Yli 20 vuotta erityisopettajana toiminut norjalainen Elin Natås vieraili Suomessa esittelemässä yhdessä työtoverinsa Anne Lene Johnsenin kanssa kirjoittamaa kirjaa Ymmärrä matematiikkaa — 23-metodilla menestykseen (Bazar Kustannus Oy), joka on auttanut jo tuhansia norjalaiskoululaisia oivaltamaan matematiikkaa.

PISA-tutkimusten mukaan suomalaiset oppilaat ovat yhä hyviä matematiikassa, mutta silti monissa kodeissa painitaan ilta toisena jälkeen matikanläksyjen parissa. Tunteet ovat pinnassa varsinkin, jos vanhemmat ovat ymmällään siitä, mitä lapsi ei ymmärrä. Juuri tähän Ymmärrä matematiikkaa tajoaa apua tavalla, josta on hyötyä myös peruskoulun ala- ja yläasteen matematiikan opetuksessa.

Oppimisen perustana peruskäsitteet



Kirja perustuu ns. 23-metodiin, jossa omaksumalla 23 peruskäsitettä koululainen oppii oivaltamaan matematiikkaa ulkoa opettelun sijaan. Oppiakseen täytyy ymmärtää peruskäsitteet ja muodostaa yhteys sanan ja käsitteen välille. Peruskäsitteitä tarvitaan, jotta osataan ensin kuvailla, sitten analysoida ja lopuksi luokitella tietoa”, Elin Natås sanoo. Ymmärrä matematiikkaa -kirja esittelee havainnollisesti metodin ja sen soveltamismahdollisuudet, sekä käy läpi kaikki eniten vaikeuksia aiheuttavat peruskoulun matematiikan osa-alueet.


*****

Käsitteiden merkitystä havainnollistaa harjoitus, joka on helppo toteuttaa myös oppilaiden kanssa. Valitkaa parisi kanssa täsmälleen samat kymmenen puista palikkaa tai legoa, ja asettukaa sitten selät vastakkain. Tee palikoista rakennelma ja yritä sitten opastaa pariasi rakentamaan täsmälleen samanlainen ilman, että näytät aikaansaannostasi hänelle. Voidaksesi antaa rakennusohjeita, tarvitsette yhteisen ymmärryksen ainakin seuraavista peruskäsitteistä: väri, koko, muoto, asento, paikka, määrä. Ilman näitä käsitteitä selittäminen on vähintäänkin vaikeaa!

*****


Tutkimus ja kokemukset sen todistavat

Kirjassa esitellyllä metodilla on vankka pohja: se perustuu yleiseen oppimisteoriaan ja systemaattiseksi käsitteiden opettamiseksi nimitettyyn pedagogiseen metodiin. Metodia ovat kehittäneet muun muassa kaksi norjalaista pedagogia, Ragnhild ja Magne Nyborg. Työskentelytavat on testattu perusteellisesti ja havaittu toimiviksi sekä lasten että aikuisten oppimisvaikeuksien korjaamisessa kymmenien vuosien tutkimus- ja opetustyössä.

Elin Natås, joka opettaa eri-ikäisiä lapsia ja nuoria yksityisessä opetuskeskuksessa Oslossa, oli Nyborgien opissa viisi vuotta ja omaksui tuona aikana menetelmän perin pohjin. "Olen jo 1990-luvulta alkaen soveltanut tätä mallia oppilaideni kanssa. "Näin omin silmin joka päivä, että menetelmä toimii. Opetettavat saavat huikeita osaamisen kokemuksia ja ahaa-elämyksiä, kun heidän ajattelunsa perusta vahvistuu ja alkaa vähitellen kannatella muistamista, jäsentämistä ja ymmärtämistä”, hän kertoo. "Haluamme kirjallamme murtaa myytin huonosta matikkapäästä. Jos oppilas ei opi, se johtuu siitä, että häntä ei ole opetettu riittävän hyvin.”

Tilaa kirja tästä.


Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.