Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Viisi tehtävää Peppu irti penkistä -kirjasta, joita voi käyttää myös etäopetuksessa


Peleissä ja leikeissä opitaan opetettavien asioiden lisäksi muun muassa monia arjen taitoja: vuorovaikutusta, toisen ihmisen huomioimista ja muita käytöstapoja. Lisäksi harjoitellaan häviämistä ja voittamista, loogista päättelykykyä ja nykytekniikan käyttöä.

Pelien ja leikkien tarkoituksena on saada opetukseen kaivattua vaihtelua. Lopuksi voidaan yhdessä pohtia leikeissä syntyneitä ajatuksia ja kysymyksiä.

Näillä peleillä ja leikeillä myös etäopetukseen voidaan saada vaihtelua:

1. Kahdella jaollinen


Tavoitteet: Harjoitella jaollisuutta

Tehtävän kulku: Opettaja sanoo laskuja. Aina kun vastaus on esimerkiksi kahdella jaollinen, tehdään tietty liike, esimerkiksi mennään kyykkyyn tai hypätään hyppy.

Loppupohdinta: Mitkä laskut oli helppo nopeasti laskea päässä? Miksi kymmenellä jakaminen on helpompaa kuin kolmella jakaminen? Paljonko liikun päivittäin? Jaksanko paremmin, jos käytän välitunnit liikkumiseen?

2. Unojen värikisa


Tavoitteet: Kerrata vieraalla kielellä värejä Uno-korttien avulla

Materiaalit: Uno-korttipakka

Tehtävän kulku: Opettaja näyttää vuorotellen pakasta Uno-kortin ja oppilaat arvaavat kortin värin halutulla kielellä. Mikäli arvaus menee oikein, he saavat pisteen. Voidaan pelata pikkukisana viidestä pisteestä poikki tai esimerkiksi 15 minuutin erä.

Loppupohdinta: Kuinka monella kielellä osaan sanoa jo värit? Huomaanko sanojen samankaltaisuuden eri kielissä?

3. Legioonan muodostelmat


Tavoitteet: Tutustua legioonalaisten elämään ja miettiä erilaisten muodostelmien hyviä ja huonoja puolia

Materiaalit: Pahvia, kyniä, vesivärit tai sormivärit, tietokone

Ennakkovalmistelut: Katsotaan mallia roomalaisista kilvistä Googlen kuvahaulla netistä. Suunnitellaan, piirretään tai maalataan, koristellaan ja leikataan pahvista omat hoplon-kilvet.

Tehtävän kulku: Tehtävässä tutkitaan yhdessä erilaisia legioonan muodostelmia. Tehtävässä esiteltyjen muodostelmien lisäksi oppilaat voivat netistä tietoa ja kuvia etsimällä selvittää vielä, minkälaisia ovat kahakka-, kiila- ja ratsuväentorjuntamuodostelmat, ja kokeilla niidenkin tekemistä.

Loppupohdinta: Olisiko jännittävää elää antiikin Roomassa? Mitä hyviä ja huonoja puolia keksin? Ymmärränkö nyt paremmin, miksi erilaisia sodankäyntiin liittyviä̈ muodostelmia keksittiin?

4. Ravista ja ratkaise


Tavoitteet: Harjoitella kertotauluja hauskalla tavalla kierrätysmateriaaleilla

Materiaalit: Kananmunakennot, joissa on sisällä numerot 0—9, kaksi maitopurkin korkkia, lasikuulaa tai muuta vastaavaa esinettä, vihkot, kynät

Tehtävän kulku: Oppilaat saavat tehtäväksi tehdä itselleen pelin, laittamalla kananmunakennon pohjaan numerot 0—9. Joitain numeroita voi laittaa useampaankin kertaan. Kennon sisälle laitetaan esimerkiksi kaksi maitopurkin korkkia tai lasikuulaa. Sen jälkeen kennon kansi laitetaan kiinni ja ravistellaan kunnolla. Ravistelun jälkeen avataan kansi ja katsotaan, mihin koloihin korkit tai kuulat asettuivat. Oppilas kertoo saamansa luvut keskenään vihkoon ja laskee vastauksen. Se, joka saa suurimman luvun, saa pisteen siltä kierrokselta. Pelataan peliä kymmenestä pisteestä poikki.

Vinkit ja sovellukset: Peliä voi pelata niin, että lasketaan vastaukset aina yhteen ja voittaja on se oppilas, joka pääsee pisteissään ensimmäisenä 500:aan. Peliä voi soveltaa myös yhteen- ja vähennyslaskuihin. Tuolloin luvut voivat olla myös suurempia, esimerkiksi 13, 17, 25 ja niin edelleen.

Loppupohdinta: Onko tämä tuuri- vai taitopeli? Osaanko jo kertotaulut? Mihin kertotauluja tarvitaan?

5. Suomi-kuvakisa


Tavoitteet: Harjoitella kuvaamista, pohtia muuttuvaa elinympäristöä

Materiaalit: Kamerat tai kännykät

Tehtävän kulku: Järjestetään Suomi-teemainen kuvakisa. Haastetaan oppilaat pohtimaan muuttuvaa maailmaa ja asioita, jotka olisi hyvä säilyttää. Jokainen oppilas saa ikuistaa digikameralla tai kännykällään asian, jonka haluaisi säilyvän vielä pitkään luonnossamme tai kulttuurissamme ja joka on mahdollisesti katoamassa elämästämme. Kuvata voi kotona, omassa kylässä tai kaupungissa.

Loppupohdinta: Oliko aihe vaikea? Löysinkö monta katoavaa asiaa? Miksi muutos on joskus vaikeaa hyväksyä?



Lähde: Sari Salo
Peppu irti penkistä
Yli 150 toiminnallista ideaa innostavaan oppimiseen
PS-kustannus, 2. painos 2017


TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.