Välillä on jopa tuntunut hämmentävältä, että vuosia pohdin, mitä minun pitäisi tehdä, kun lapsi raivoaa — useimmiten riittää se, että vain olen enkä tee mitään. Tämä on toki vaatinut sitä, että olen vahvistanut omia tunnetaitojani, jotta hermostoni ei hätäänny lapsen tunteesta enkä lähde lapsen tunnekuohuihin mukaan.
Jos puutumme vain lapsen käyttäytymiseen, ohitamme lapsen.
Kasvatuksessa on pitkään käytetty muun muassa palkintoja ja rankaisuja, joilla tähdätään siihen, että lapsi muuttaisi käyttäytymistään. Nämä menetelmät eivät kuitenkaan huomioi lapsen tarpeita, tunteita ja niitä juurisyitä, jotka vaikuttavat lapsen käytöksen takana. Kun opimme vastaamaan tarpeeseen, saamme yhteyden lapseen ja voimme tukea häntä kohti turvan tunnetta, jolloin lapsen käytöskin voi muuttua.
Kaikkein haastavimmille kasvatustilanteille on tyypillistä ”minä vastaan sinä” -asetelma. Haluamme kasvattaa hermostoltaan joustavia lapsia, emme lamaantuvia ja pelkääviä lapsia. Siksi aikuisen on tärkeää opetella keinoja säädellä omaa hermostoaan ja tiedostaa toimintatapojensa merkitys lapsen kannalta.
Tässä teoksessa paneudutaan lapsen käytöksen ymmärtämiseen ja siihen toimivilla tavoilla vaikuttamiseen.
Kun oppii näkemään lapsen käytöksen eri tavoin, se muuttaa sekä omaa että lapsen käytöstä. Kun lapsen käytös herättää sinussa aikuisena hankalia tunteita, myös sen taustalla on aina syy — ajatuksia, tunteita, toiveita ja tarkoitusperiä. Toivon tämän kirjan avaavan ymmärrystä siitä, miksi reagoit kuten reagoit, ja toivon sinun saavan keinoja toimia jatkossa toisin.
Heli Mäkelä
Kirja sisältää runsaasti teoriaa, pohdintatehtäviä, harjoituksia ja tapausesimerkkejä.
Kirjan aiheita:
• Käyttäytymisen takana tunne, tunteen takana tarve
• Tunnejäävuori — opettele näkemään pinnan alle
• Temperamentin vaikutus
• Hermoston eri tilojen merkitys
• Stressin ja kiireen vaikutus
• Lapsen käytöksen äärelle pysähtyminen
• Lapsen näkökulma ja aikuisen näkökulma
• Mentalisoiva aikuinen osaa miettiä lapsen käytöksen syitä
• Lapsen hermoston kuormitus voi purkautua tutussa ympäristössä
• Mistä lapsen aivot ja hermosto hyötyvät?
• Kiintymyssuhdeteoria ja lapsen turvallisuuden tunne
• Mistä merkeistä voi huomata, että lapsi tarvitsee säätelytukea?
• Lapsen kanssasäätely leikin yhteydessä
• Sukupolvien ketjujen katkaiseminen
• Tunnista haitalliset kasvatustavat
• Huomio on lapsen perustarve
•uorovaikutuksen selkeys ja myönteinen aktivointi jatkuvien kieltojen sijaan
• Rajojen asettaminen
• Lapsen ongelmanratkaisutaitojen vahvistaminen
• Toimintatapoja, kun lapsi on taistele tai pakene -tilassa
• Toimintatapoja, kun lapsi on lamaantunut
• Toimintatapoja, kun lapsi miellyttää
• Kun lapsen käytös ärsyttää aikuista
• Mikä vie aikuisen hermostoa epätasapainoon?
• Harjoituksia hermoston säätelyyn
Heli Mäkelä on sosionomi, toimintaterapeutti ja lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja. Hän on työskennellyt lapsiperheiden parissa koko työuransa. Tällä hetkellä Heli tekee töitä kehittäjäsosionomina varhaiskasvatuksessa.