Hannele Cantell

Ratkaiseva vuorovaikutus

Pedagogisia kohtaamisia lasten ja nuorten kanssa

  • Ratkaiseva vuorovaikutus
  • Ratkaiseva vuorovaikutus
PS-kustannus
1. painos, 2010
ISBN 978-952-451-440-8
257 sivua
Nidottu
Opetus 2000
Tilausnumero 776631787

kpl

Normaalihinta 39,00 € Normaali jäsenhinta 33,00 €

Jenni on yläkoulun 8. luokan ryhmässäni, melko hiljainen tyttö. Jennillä on luokassa kavereita, mutta enempi hän on sellainen joukossa kulkija. Jenni on keskitason oppilas, saa seiskaa tai kasia kokeista. Hävettää sanoa, mutta Jennistä en voi olla koulupäivän jälkeen ihan varma, onko hän ollut tunnilla vai ei. Hän ei jää sillä lailla mieleen, viittailee vain harvakseltaan ja pitää mielipiteensä omina tietoinaan.

Onko Jennin hiljaisuus paha asia? Miten sinä suhtaudut Jennin kaltaisiin oppilaisiin? Ja kuinka saisit rohkaistua hänet muiden mukaan?

Opettaja ja kasvattaja kohtaa työssään päivittäin kymmeniä, jopa satoja erilaisia lapsia ja nuoria. Opettaja opettaa tietoja ja taitoja, ohjaa, kannustaa, ojentaa, selvittelee ja keskustelee. Välillä hän myös pettyy, hermostuu ja väsyy. Tässä kirjassa opettajat kertovat kokemustensa pohjalta, miten he toimivat eri tilanteissa ja millaisia kohtaamisia oppilaiden, lasten, nuorten ja aikuisten kanssa tapahtuu. Tapahtumapaikasta riippumatta kasvattajien kokemuksissa on paljon yhteistä. Ihmisten kohtaamisen mekanismit ovat pitkälti yhteneväisiä niin päiväkodissa, koulussa kuin aikuistenkin kesken.

Opettajien kertomukset tuovat esiin hiljaista tietoa koulun arjesta, vuorovaikutustilanteista ja pedagogisista ratkaisuista tilanteissa, joita tapahtuu opettajan ja kasvattajan työssä päivittäin. Näitä ovat esimerkiksi aran, levottoman, aggressiivisen tai sulkeutuneen lapsen tai nuoren kohtaaminen ja kannustaminen.

Opettajan ajattelu muuttuu kokemusten myötä. Tämän kirjan tekoon osallistuneet kokeneetkin opettajat totesivat, että he pohtivat liian harvoin omaan työhönsä liittyviä arvoja ja omien toimintatapojensa merkityksiä. Teos tarjoaa luettavaksi vertaiskertomuksia, joista jokainen opettajan saa aineksia omien kokemustensa pohtimiseen ja ideoita ongelmallisten vuorovaikutustilanteiden ratkaisemiseen.