Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Kouluttajat, jotka kouluttavat kouluun liittyvistä aiheista

Takaisin Koulutukset-sivulle

 

Työrauha ja luokkahenki


Päivi Hamarus
erikoissuunnittelija, KT, FM

Yhteisöjen hyvinvointi ja yhteisöllisyys
Yhteisöjen luottamuus, arvot, sitoutuminen ja tavoitteellisuus
Kiusaaminen, kiusaaminen ilmiönä, kiusaamiseen puuttuminen
Kiusaamisen jälkihoito
Muutokset: motivointi ja muutos, epävarmuuden sietäminen

Tiina Honkonen
Yhteiskuntatieteiden maisteri, työnohjaaja, kouluttaja

Työyhteisötaidot: tunnetaidot työssä, tunne- ja vuorovaikutustaidot, ryhmädynamiikka
Työnilo, motivaatio ja innostus
Työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin haastajat
Hyvä ja turvallinen luokka- ja ryhmähenki
Itsetunto
Kuumailmapallomatka työniloon


Kira Hurme
erityisluokanopettaja, sairaalakoulun opettaja, draamakasvattaja

Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö
Vuorovaikutuksellinen vaarallisen käyttäytymisen ehkäisy ja hallinta

Katso prima-edu® -turvallisuuskoulutus!


Marjo Kuusela
Liikuntatieteiden tohtori LitT, vuorovaikutustaitojen kouluttaja, työnohjaaja ja työyhteisövalmentaja STOry, sosped, liikunnan-, psykologian- ja terveystieteiden opettaja

Vuorovaikutustaitojen työkalupakki kohtaamisiin koulussa
Ekosysteemiset menetelmät pulmatilanteiden ratkaisijoina
Turvallisen ryhmän rakentaminen
Ryhmän vaiheet
Psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus liikuntatunneilla


Tarmo Kyllönen
KM, sairaalakoulun opettaja, kouluttaja

Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö
Vuorovaikutuksellinen vaarallisen käyttäytymisen ehkäisy ja hallinta

Katso prima-edu® -turvallisuuskoulutus!


Tiina Röning
Psykologi, psykoterapeutti (YET)

Nuoren aggressiivisuus kasvatuksen haasteena (opettajat, vanhemmat)
Nuoren aggessiivissuuden hoito
Lasten ja nuorten viha -ongelmat
Seksuaaliterveys osana nuoren kehitystä
Nuoruusiän kehitys
Motivoiva haastattelu nuorten kanssa
Nuoren kriisit ja niistä selviytyminen
Vaikeat tunteet ja tunnehallinta


Nina Sajaniemi
yliopistonlehtori

Stressi, mielensäätely ja oppiminen
Myönteisen sosiaalisuuden vahvistaminen
Vuorovaikutus


Timo Saloviita
psykologian tohtori, psykologi LP, erityispedagogiikan professori

Työrauha koulussa
Yhteistoiminnallinen ryhmätyö
Soveltava käyttäytymisanalyysi (APA)
Vammaisten henkilöiden käytöshäiriöiden korjaaminen (kehitysvamma, autismi)



Teknologia opetuksessa


Lauri Järvilehto
FT, filosofian tutkija ja kouluttaja Lauri Järvilehto on metafyysinen tutkimusmatkailija ja Sherlock Holmes -fani. Hän on työskennellyt tutkijana ja kouluttajana ja kirjoittanut kolme suomenkielistä teosta: juuri ilmestyneen Hauskan oppimisen vallankumouksen sekä Tee itsestäsi mestariajattelija ja Upeaa työtä! -kirjat. Hän esitelmöi säännöllisesti mielenfilosofiasta yliopistoissa ympäri maailmaa.


"Kun tiedät, mitä haluat tehdä, oppimisesta ei tule ainoastaan hauskaa. Siitä tulee yksi upeimmista asioista, mitä voit tehdä.” Lauri Järvilehto

Pelioppiminen
Ajattelun taidot
Motivaatio



Petri Lounaskorpi

Uudet oppimisympäristöt oppimisessa ja opetuksessa (älytaulut, tabletit, pilvipalvelut)
Pelien pedagogiikka, pelipedagogiikka
Pelien käyttö oppimisentukena
Virtuaalimaailmojen käyttö oppimisen tukena
TVT osana opetusta
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa
Opetussuunitelman kehitys


Juho Norrena
FT, luokan- ja aineenopettaja, opettajakouluttaja

Tulevaisuuden taitojen edistäminen
Innovatiivinen opetus
Koulun kehittäminen
Ongelma- ja ilmiölähtöinen projektityöskentely
Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen opetuksessa




Johannes Pernaa

Kehittämistutkimus opetusalalla
Sähköiset oppimateriaalit ja virtuaaliset oppimisympäristöt
Sähköisten oppimisympäristöjen kehittäminen
Sähköinen kustantaminen tai e-kirjojen kustantaminen ja teko
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Tieto- ja viestintätekniikka LUMA-aineissa



Opetustyö


Tero Autio
Professor of Curriculum Theory, Tallinn University

Opetussuunnitelmateoria (motto: opetussuunnitelma (curriculum) on kaiken koulutuksen sekä organisatorinen että älyllinen keskus)
Koulutuspoliittiset ja opetussuunnitelmakysymykset ja erilaisten ratkaisujen vaikutus koulun identiteettiin, opettajan työhön ja ammatilliseen orientaatioon
Koulutuksen kansainväliset ja ylikansalliset virtaukset (Aasia, Amerikat, Eurooppa)



Hannele Cantell
aineenopettajankoulutuksen johtaja, maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori ma., KT, FM, dosentti

Vuorovaikutus
Kodin ja koulun yhteistyö
Työyhteisöjen vuorovaikutus
Koulun toimintakulttuuri


Kerttu Höynälänmaa
FM, montessoripedagogi

Montessoripedagogiikka
Lapsen herkkyyskaudet
Kuri ja vapaus
Opetussuunnitelma lapsen kehitysraamissa
Taidekasvatus tiedon sisäistäjänä

Timo Jantunen
opettaja, KM

Mielikuvitus ja sen kasvattaminen
Kirjallisuuden käyttäminen opetuksessa (esim. näytelmien tekeminen)
Leikin rooli kasvatuksessa
Elämyksellinen opetus
Lapsen kehitykselliset ja toiminnalliset lähtökohdat esiopetuksessa
Lapsilähtöinen esiopetus


Matti Kangasoja
FM, opetusneuvos, opetustoimen ylitarkastaja (emeritus)

Koulutuksen arviointi
Oppilaitoksen arviointi
Koulun itsearviointi
Strateginen suunnittelu
Opetustoimen lainsäädäntö

Marko Kielinen
FT, yliopistonlehtori

Autismin kirjo
Autismin kirjon tunnistaminen ja huomioiminen opetuksessa
Vuorovaikutus
Kodin ja koulun yhteistyö
Neuropsykiatrinen valmennus (ADHD, Asperger, autismin kirjo sovellusalueina)


Jarkko Lampiselkä
kemian ja fysiikan didaktiikan yliopistonlehtori

Kemian ja fysiikan opetus ja koulutus
Kemian ja fysiikan oppimisen ja opetuksen arviointi ja työtavat
Ainedidaktinen tutkimus
Kansainväliset opetus- ja koulutushankkeet


Kaisa Lange
opettaja, FK

Freinetpedagogiikka
Vaihtoehtoiset opettamistavat
Äidinkieli ja kirjallisuus
Kieli ja kielioppi
Lukeminen


Anna-Liisa Lämsä
kasvatustieteen tohtori, kasvatus- ja sosiaalialan tutkija, kouluttaja

Erityistä tukea tarvitsevan nuoren kohtaaminen ja ohjaaminen
Nuorten mielenterveys ja mielenhyvinvointi
Opetus- ja ohjaushenkilöstön työhyvinvointi ja työssäjaksaminen


Hannele Niemi
professori, FT

Opettajien kasvun tukeminen peruskoulutuksessa, uusien opettajien mentoroinnin avulla sekä täydennyskoulutuksessa
Opettajan työn eettinen perusta
Koulun muuttuvat oppimisen ympäristöt
Koulu oppimisen yhteisönä
Oppilaiden innostaminen aktiiviseen tiedon luomiseen


Elina Nivala
Kouluttaja

Sosiaalipedagogiikka
Kansalaiskasvatus
Osallisuus
Lasten ja nuorten osallistuminen


Juho Norrena
FT, luokan- ja aineenopettaja, tutkija, kouluttaja

Norrena työskentelee luokanopettajana Espoossa rakentaen samalla käytännönläheistä mallia kokonaisvaltaisesta ja laaja-alaisesta oppimisesta. Tämän lisäksi hän kiertää säännöllisesti kouluissa konsultoimassa opetussuunnitelmauudistuksesta ja on puhunut myös isoille saleille innostaen satoja opettajia toteuttamaan uudenlaista opetusta.

Norrenalta on ilmestynyt teos Innostava koulun muutos - Opas laaja-alaisen osaamisen opetukseen.

Hänen asiantuntija-alueitaan ovat:
Tulevaisuuden taitojen edistäminen
Innovatiivinen opetus
Koulun muutos ja kehittäminen
Ongelma- ja ilmiölähtöinen opetus
Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen opetuksessa
Opetussuunnitelma 2016 käytännössä

Juho Norrena kouluttaa aktiivisesti mm. OPS2016-teemoista, katso lisää!


Jarno Paalasmaa
KM, opettaja, tietokirjailija

Sivistys
Arvot
Ihmiskäsitys
Opettajuus
Opetussuunnitelmatyö
Tunnekasvatus
Aktivoiva opetus
Vaihtoehtopedagogiikat
Tulevaisuuden koulu
Hyvän opettajan muotokuva



Juha Parkkinen

KM

Ohjaajien etiikka
Opettajien etiikka
Eettiset kysymykset eri ammateissa
Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia (sosiodynaaminen ohjaus, filosofinen ohjaus)
Ohjausvuorovaikutuksen perusteet
Luokanohjaajien ja ryhmänohjaajien ohjaustaitojen kehittäminen (peruskoulu ja lukio)
Johtamisen etiikka


Ismo Pellikka
lehtori, TL

Historiakasvatus (varhaiskasvatus)
Historian opetus (alakoulu)
Katsomuskasvatus ja eettinen kasvatus (varhaiskasvatus ja esiopetus)
Uskonnonopetus (alakoulu)
Elämänkatsomustiedon opetus (alakoulu)
Opettajan ammattietiikka
Opettajuus ja opettajuuden kysymykset


Esa Poikela
professori, filosofian tohtori

Ongelmaperustainen oppiminen
Ongelmaperustainen pedagogiikka
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Pedagoginen johtaminen
Työssä oppiminen
Työyhteisön kehittäminen ja sovittelu
Vapaa sivistystyö

Hanna-Mari Sarlin
KM, erityisopettaja, työnohjaaja, opetustoimen ylitarkastaja

Varhaiskasvatuksen ja yleissivistävän koulutuksen hallinto, lainsäädäntö ja oikeusturva-asiat
Oppimisen ja opiskelun tuki
Erityisopetus


Henna Tampio
KM, luokanopettaja

Toiminnalliset opetusmenetelmät ja ulkona opettaminen


Matti Tampio
KM, luokanopettaja

Toiminnalliset opetusmenetelmät ja ulkona opettaminen


Jukka Tervo
musiikkiterapeutti, työnohjaaja, kirjailija, runoilija ja laulaja/laulunkirjoittaja

Nuoruusiän normaali ja häiriintynyt kehitys
Nuoruusiän luovuus ja tuhoavuus
Antisosiaalisuus ja masennus nuoruusiässä
Musiikkiterapia
Musiikin merkitys kasvulle ja kehitykselle
Nuorisokulttuuri
Isän merkitys nuoren kehitykselle



Tuuli Tiainen
fysioterapeutti, lasten liikunnan asiantuntija

Varhaisten oppimisvalmiuksien sekä esi- ja alkuopetuksen äidinkielen ja matematiikan opettaminen ja oppiminen liikkumalla

Katso Lukuja liikkuen, tavuja touhuten -koulutus!


Lotta Uusitalo-Malmivaara
kouluttaja

Positiivinen psykologia
Lasten ja nuorten onnellisuus
Vahvuuksille rakentaminen
Vahvuusmittarit
Mindfulness ja sen käyttö
Erityispedagogiikan haasteet
Syrjäytymiskehitys
Oppimisvaikeudet: lukemisen haasteet


Lea Veivo
KM, kasvatustieteen ja psykologian opettaja, kehityspäällikkö, erityisopettaja

Erityistä tukea tarvitsevan nuoren kohtaaminen ja ohjaaminen
Nuorten mielenterveys ja mielenhyvinvointi
Opetus- ja ohjaushenkilöstön työhyvinvointi ja työssäjaksaminen


Pirkko-Liisa Vesterinen
KT, dosentti, konsultti-työnohjaaja

Projektipedagogiikka
Projektiperustainen oppiminen


Virve Välimäki
fysioterapeutti, KM

Varhaisten oppimisvalmiuksien sekä esi- ja alkuopetuksen äidinkielen ja matematiikan opettaminen ja oppiminen liikkumalla

Katso Lukuja liikkuen, tavuja touhuten -koulutus!







Taito- ja taideaineet


Sirpa Grönvall
sosionomi (YAMK), ohjaaja

Taideterapeuttinen menetelmä opetusmenetelmänä



Laura Huhtinen-Hildén
FT, MuM, musiikkiterapeutti, musiikkikasvatuksen lehtori

Musiikki, tunteet ja tarinat arjen voimavarana
Taidetoiminta, osallisuus ja oppiminen
Ammatillinen maisema ja työssä jaksamisen haasteet
Työyhteisöjen kehittäminen



Timo Jaakkola
LitT, dosentti, lehtori

Liikuntapedagogiikka
Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu
Fyysisen aktiivisuuden omaksuminen ja edistäminen
Koululiikunta
Liikuntapsykologia
Urheilupsykologia
Liikuntamotivaatio
Työmotivaatio


Markku Kaikkonen
Kouluttaja

Musiikkikasvatus
Erityismusiikkikasvatus


Riika Kotka
KM, luokanopettaja, lastentarhanopettaja, montessoripedagogi

Tarinat tunteiden tulkkina: tunteiden käsittelyä satujen & draaman avulla
Monikulttuurisuus leikkien ja juhlien: vuotuisjuhlat, kansainvälisyys- ja globaalikasvatus
Montessoripedagogiikka: lapsesta käsin montessoria & toiminnallisia menetelmiä




Hanna Nikkanen
musiikin opettaja

Luokka soittamaan! -koulutus (musisoinnin ohessa puhutaan yhteisöllisyydestä, erityisopetuksen inkluusiosta, oppilaan kasvun tukemisesta koulun musiikkikasvatuksessa)


Tarja Pääjoki
yliassistentti, FT

Taidekasvatus
Lastenkulttuuri


Heikki Ruismäki
professori

Taidon ja taiteen voimaa
Musiikkikasvatus nyt ja tulevaisuudessa
Käden taidot; mitä käsillä tekeminen merkitsee ihmiselle?
Musiikin merkitys ja voima


Olli Vartiainen
muusikko, musiikkipedagogi, työnohaaja

Orkesterinjohtaminen
Soitonopettajien kouluttaminen
Ryhmädynaamiset kysemykset työyhteisöissä ja aikuiskoulutuksessa
Työnohjaus



Takaisin Koulutukset-sivulle

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.