Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana


Open kirjablogi - Konkreettisia keinoja toiminnallistaa opetusta uuden OPSin mukaisesti

Tässä työväline jokaisen opettajan hyllyyn, joka haluaa konkreettisia keinoja tuoda toiminnallisia tapoja opetukseensa uuden OPSin mukaisesti! 161-sivuinen helppolukuinen teos suorastaan pursuaa käytännön esimerkkejä tavoista toiminnallistaa opetusta opettajan tyyliin sopivimmalla tavalla. Kirja on helppokäyttöinen, ja siitä voi napata vinkkejä käyttöön nopeasti. Uuden OPSin mukaan oppilas aktivoituu fyysisesti sekä osallistuu yhteisöjen toimintaan ja oppimisen suunnitteluun. Kuulostaa hienolta, mutta moni varmasti miettii kuinka tällaista opettamisen ja oppimisen kulttuuria sitten rakennetaan käytännössä?


Tähän kirja antaa vastauksia ja lukemattomia esimerkkejä, joita soveltaa. Kirjan mallit ovat yleistettäviä ja siirrettäviä, eivät siis sidottuja oppiaineisiin tai luokkatasoihin. Näitä malleja kutsutaan tehtäväkehyksiksi, joihin sitten lisätään mikä tahansa oppisisältö ja opettajan oma tapa lähestyä teemaa. Tässä kirjassa tarkastellaan ensin, mitä toiminnallisuus tarkoittaa, esitellään sitten yksittäisiä toiminnallisia työtapoja ja lopuksi tarjotaan lukuisia esimerkkejä monialaisten oppimiskokemusten rakentamisesta. Näitä kutsutaan kirjassa tehtäväkehyksiksi ja jokaisen luvun tehtäväkehyksissä käytetään samankaltaista perusrakennetta. Toiminnallisuus sopii kaikkiin aihekokonaisuuksiin ja etenkin ilmiöpohjaiseen tutkimiseen. Kirja kannustaa kokeilemaan ensin yhtä työtapaa yhdessä oppiaineessa. Vähitellen voi sitten kokeilla muita tapoja rohkeammin alkuun päästyään.


Kirjassa esitellään aluksi toiminnallisuus, luova työskentely, tarinallisuus, draama, liikkuminen ja leikki ja elämykset omina lyhyinä kappaleinaan. Toiminnalliset työtavathan voivat olla esimerkiksi tutkimustehtäviä, ryhmä-ja projektitöitä, yhteistoiminnallista oppimista, leikkejä, draamaa tai digitaalisia ja taiteellisia esityksiä. Draamaan liittyviä esimerkkejä kirjassa on paljon, ja niistä saa paljon irti varsinkin jos on jo hieman perehtynyt draamapedagogiikkaan ja sen käyttömahdollisuuksiin opetuksessaan.


Harjoitukset esitellään omissa tummennetuissa infolaatikoissaan tiivistetyssä muodossa luottaen opettajan jo omaavan esikäsityksen työtavasta. Kirjan takaosassa on useampi sivu hyödyllisiä liitteitä kirjassa esiteltyjen menetelmien soveltamiseen ja käyttöönottoon. Kätevä on myös sisällysluettelon lista tehtäväkehysten harjoituksista, jotka täten löytyvät nopeasti oikealta sivulta käyttöön niitä myöhemmin etsiessään. Harjoituksia on esitelty kymmenittäin, ja niitä voi soveltaa laajalti sekä yksittäisinä harjoituksina esimerkiksi lämmittelyyn tai opiskeltavaan teemaan liitettynä.


Tehtäväkehysten perusrakenne toistuu samana eri teemoissa, jotka kirjassa esitellään. Nämä oppimisen teemat ovat suomalaisuus, ihminen ja hyvinvointi. Perusrakenne taas muodostuu viidestä vaiheesta, jotka ovat aloitus, tiedonhaku, soveltaminen, esittäminen ja arviointi. Jokainen näistä kohdasta käydään ensin läpi ennen menetelmän käyttöä teemoissa. Tehtäväkehysten perusrakenteena on projektioppimisen ja yhteisöllisen tiedonrakentamisen kehys. Jokaisen oppilaan yksilölliset vahvuudet tunnistetaan ja hyödynnetään yhteisessä työskentelyssä. Oppilailla on jaettu vastuu yhteisestä työstä eikä yksikään työ tule valmiiksi ilman jokaisen ryhmän jäsenen panosta.


Luottamuksen kehän synnyttämiseksi luokassa on tärkeää tehdä aluksi erilaisia tutustumisharjoituksia ryhmässä. Näin saadaan myös pikku hiljaa selville oppilaiden vahvuuksia, jotta niitä osataan myöhemmin käyttää hyväksi. Opiskelun aikana opettaja on läsnä ja käytettävissä mutta kuitenkin taustalla, jotta oppilaiden omalle ajattelulle, toiminnalle ja kehittelylle jää riittävästi tilaa. Opettajan täytyy oppia sietämään eri tavalla epävarmuutta, jopa hallittua kaaosta sekä äänimaailmaa jota voisi kuvata positiiviseksi meteliksi. Projektin päättyessä on tärkeää lopettaa se yhteisellä kokoavalla harjoituksella. Lopetusharjoitus tuo yhteenkuuluvuutta, hyvää mieltä ja sitoo kokonaisuuden yhteen.


Suosittelen lämpimästi kirjaa kokeilunhaluiselle ja toiminnallisempaa suuntaa etsivälle nykypäivän opettajalle, joka on valmis astumaan ohjaajan rooliin ja antamaan oppilaille aktiivisen roolin ja vastuun omasta oppimisestaan, yhteisön jäsenenä.



Anna Ahonen

Kilonpuiston koulu

Takaisin kirjablogi -listaukseen>>

Tilaa Ryhmä oppimaan! -kirja tästä>>

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.