Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana


Open kirjablogi - Ajatuksia Huomaa hyvä! -kirjasta ja -toimintakorteista


Olen kouluttautunut brittiläisen Mindfulness in Schools -projektin .b-opettajaksi, joten vedän yhdeksän viikon mindfulness-kursseja 6.-9. luokkalaisille. Teemoja ovat muun muassa mielenhallinta, vaikeuksien kohtaaminen, tunteiden ja ajatusten tunnistaminen, vaikeuksien kanssa eläminen sekä stressinhallinta. Tämän lisäksi pidän kolmannen luokan oppilailleni päivittäisiä mindfulness-harjoituksia.

Viimeaikainen kiinnostuksenkohteeni on miten mindfulnessia voi käyttää työkaluna luonteenvahvuuksien opettamisessa ja oppimisessa. Oma harjoitukseni on minulla oman opetuksen lähtökohta. Niemic on vahvuustutkimukseen keskittyneen VIA-instituutin tutkijoista se, joka on erityisen kiinnostunut näiden kahden teeman yhdistämisestä. Hän sanoo: “...vahvuuksien harjoittaminen tietoisen läsnäolon avulla tarkoittaa sitä, että toimintamme on tarkoituksellista ja tietoista omien vahvuuksien huomaamista ja käyttöönottoa. Luonteenvahvuudet kumpuavat tietoisen läsnäolon ihanteista (kuten uteliaisuus, itsesäätely,…), antaen polttoainetta säännöllisen päivittäisen harjoittamisen omaksumiseen. On todellakin kyse mielen ja sydämen yhdistämisestä.” Ei siis ihme, että innostuin Uusitalo-Malmivaaran ja Vuorisen Huomaa hyvä! -kirjasta ja siihen liittyvistä vahvuuskorteista heti, kun huomasin niiden tulleen myyntiin. Vihdoinkin näytti olevan saatavilla hyvä suomenkielinen paketti.



Huomaa hyvä!- korttien ensitestailu liittyi luokassani aikaan, jolloin meillä oli teemana vuosijuhlanäytelmämme Tuhkimo. Produktio on pääasiassa kahdeksannen luokan ilmaisuluokan heiniä. Luokkani oppilaat saivat näytelmästä pienen osan, kun he näyttelivät Lumikkia auttaneita hiiriä.


Olin saanut kortit käyttööni kenraaliharjoitusaamuna. En ollut lukenut vielä kirjaa, mutta niin kuin aina, minun pitää päästä kokeilemaan uusia juttuja heti. Hoidimme päivän alkuun tavalliset aamunavaustoimet, hengitysharjoitukset mukaan lukien. Kenraaliharjoitukset jännittivät oppilaita ja siksi ajattelin, että tässä olisi oiva tilaisuus ottaa kortit käyttöön.


Laitoin 16 vahvuuskorttia taululle näkyviin. Annoin oppilaille tehtävän poimia kolme vahvuutta, joita tarvitaan kenraaliharjoitustilanteessa. He poimivat innostuksen, koska innostuneena harjoitukset sujuvat paremmin, rohkeuden, koska se on toimimista peloista huolimatta (tätä olemme opetelleet jo aiemmin) sekä itsesäätelyn, koska joutuu odottamaan ja ei voi tehdä mitä vaan haluaa. Luin korttien takaa kunkin vahvuuden määritelmän ja kuinka se näkyy käytännössä.


Minusta on tärkeää varmistaa, että oppilaat ymmärtävät vahvuuden sisällön ja sen, miten se elämässä ilmenee. Vain niin he voivat yhdistää sen omaan arkeensa.


Korttien käyttö oli helppoa. Kuvat ovat mielestäni kolmosluokkalaisille selkeät. Joitain kortin takana olleita tekstejä minun piti sanoittaa hieman eri tavalla, koska en ollut varma, ymmärtävätkö muksut kaikki vaikeat termit.


Tämän jälkeen aloin paneutua itse kirjan teoriaosuuteen. Mielestäni se oli myös selkeä. Ajatus jäi pyörimään tietenkin eniten niihin kohtiin, missä puhuttiin mindfulnessista. Erityisesti pidin kirjan toipumiskyky-termistä ja sen määrittelyistä. Kuinka tunne oman elämämme hallinnasta lisää kykyämme palautua vaikeissa tilanteissa. Toki on asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Näiden kahden erottaminen: asiat, joihin voimme vaikuttaa ja asiat, joihin emme voi vaikuttaa, on mielestäni yksi tärkeimmistä tietoisuusharjoitusten hedelmistä. Kirjasta luin, että luonteenpiirteet ovat terminä kiveenhakatun oloisia. Jos puhutaan niiden sijaan luonteentaidoista, on asenne vaikuttamiseen avoimempi.


Käytin kortteja läpi uudestaan seuraavalla viikolla. Meillä on luokassa viikottainen tehtävä. Oppilaat saavat siis jonkun vapaaehtoisen tehtävän suoritettavaksi ja sen suoritettuaan he saavat tarran. Joka kymmenennestä tarrasta saa lisäpalkinnon, joka voi olla välkkä sisällä, open Pädin käyttöä tai esimerkiksi mahdollisuus opettaa joku asia. Annan joskus tarroja, kun koko luokka on onnistunut hyvin jossain asiassa, esimerkiksi jos retki on mennyt hyvin.


Nyt ajattelin ottaa valokeilaan vahvuudet. Ajattelin, että käymme ne läpi yksi kerrallaan niin, että joka viikolle on oma vahvuutensa. Aloitin ydinvahvuuksista, joista oli vuorossa ensimmäisenä myötätunto. Tämä sopi hyvin, koska olemme viime viikkojen aikana tehneet mindfulnessharjoituksissa paljon ystävällisyysmeditaatiota. Siinä toivotaan hyviä asioita itselle ja muille. Olemme houkutelleet onnellisuuden tunnetta esiin muistojen ja kehon tuntemusten kautta.


Myötätunnon osalta kävimme ensin läpi sen määritelmän. Sitten luin kortin takaa esimerkit siitä, miten myötätunto näkyy toiminnassa. Puhuimme myös itsemyötätunnosta. Oppilaiden tuli valita yksi esimerkeistä ja toteuttaa se viikon aikana. Kävimme perjantaina läpi, mitä kukin oli tehnyt. Oli kerrottu Sasulle että Aaro on kiva tyyppi. Oli lohdutettu äitiä menemällä sohvalle hänen kainaloonsa, kun äiti katsoi telkkaria työpäivästä väsyneenä. Esimerkit olivat hyvin liikuttavia. Näin kaikki saivat esimerkkejä siitä, miten myötätunto näkyy käytännössä.


Mitä palkitsemiseen tulee, näen että näin alkuvaiheessa ne ovat paikallaan. Sitten kun taito osataan jo automaattisesti, se toivottavasti antaa toteuttajalleen hyvän mielen palkinnosta riipumatta.


Viikon aikana kävimme läpi Tuhkimo-teemaa. Koska meillä oli koulussa menossa draamaprojekti ulkopuolisen kouluttajan johdolla, päätin ehdottaa vahvuusharjoitusten ottamista mukaan draamaharjoituksiin. Tuhkimoa käytiin läpi prosessidraaman kautta. Sadun hahmoihin ja tarinaan oli menty sisälle draamaharjoitusten kautta. Nyt oltiin tilanteessa, jossa Tuhkimo oli juuri saanut tietää, ettei äitipuoli päästä häntä juhliin.


Oppilaat jakautuivat ryhmiin, hiiriporukoihin, joissa he miettivät, kuinka he voisivat auttaa Tuhkimoa. Myötätunnon kokemuksen kautta haettiin siis ratkaisua. Oppilaiden tuli keskustella ja poimia kussakin ryhmässä yksi luonteenvahvuus ja kertoa, kuinka tämä luonteenvahvuus lohduttaa Tuhkimoa. Saman luonteenvahvuuden voi valita vain kerran. Oppilaat valitsivat seuraavat:


  • Ystävällisyys: Tuhkimo on aina ystävällinen riippumatta siitä, miten häntä kohdellaan.
  • Sinnikkyys: Hän ei ole antanut periksi, vaan auttanut aina kaikkia.
  • Kiitollisuus: Hän kiittää aina, jos saa jotain, on iloinen vähästäkin, mitä saa, ei valita, ei vaadi.
  • Rakkaus: Hän rakastaa ystäviään, tekee paljon heidän hyväkseen.
  • Reiluus: Hän puolustaa hiiriä, kun äitipuoli yrittää myrkyttää heitä. Hän on kuitenkin huono puolustamaan itseään.


Lopuksi käytiin vielä seuraava keskustelu. Opettaja: Tuhkimoa on kohdeltu huonosti. Aikuisen tehtävä on huolehtia lapsesesta. Tuhkimon elämässä aikuiset ovat kohdelleet häntä väärin. Huonoa kohtelua ei pidä ikinä sietää. Keksittekö, keneltä Tuhkimo voisi pyytää apua? Onko ketään muuta aikuista? Lapset vastaavat: Haltijakummi, joka lupasi pitää huolta Tuhkimosta.


Tuhkimo siis pyytää apua ja pääseee kuin pääseekin linnaan juhliin. Seuraavalla draamatunnilla keskusteltiin siitä, että Tuhkimo saa päähänsä, että hän haluaa kostaa kokemansa vääryydet. Oppilaat menivät pareihin ja toinen mietti, mitä kosto sanoo ja toinen, miten Tuhkimon vahvuudet vastaavat tähän. Sitten vaihdettiin rooleja. Lopuksi todettiin yhdessä, että koska vahvuuksia on viisi, ne voittavat yhden koston tunteen.


Näissä draamaharjoituksissa oppilas pääsi asettumaan toisen asemaan ja lohduttamaan toista. Lisäksi hän saa käytännön kokemuksen siitä, miten vahvuudet toimivat voimaannuttavana elementtinä. Jokainen käy päässään aika ajoin moraalista dialogia siitä, että mikä on oikein ja mikä on väärin. Näiden draamaharjoitusten kautta lapsi saa hyvän kokemuksen siitä, mitä dialogi voi olla. Hän pääsee kokeilemaan vaihtoehtoja.


Draamaharjoitukset ja vahvuuskasvatus olivat siis mindfulnessin ja vahvuuskasvatuksen tapaan hyvä pari. Suosittelen todellakin Huomaa hyvä! -pakettia kaikille opettajille. Itse alan seuraavana opiskelemaan Niemicin kirjaa Mindfulness and Character Strengths.

Susanna Honkasalo


Kilonpuiston koulu,
3. luokan opettaja kaksikielisessä opetuksessa, .b-opettaja sekä mindfulness-kouluttaja opettajille

Takaisin kirjablogi -listaukseen>>

Tilaa Huomaa hyvä! -kirja ja -toimintakortit tästä>>

 

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.