Mistä tiedät, mihin opetus kannattaa perustaa? Mihin seikkoihin opettajan tulee kiinnittää huomiota opettaessaan ja suunnitellessaan opetusta? Mitä taitoja oppijoille on hyvä opettaa? Entä mitä koko kouluun liittyviä ja koulun ulkoisia asioita kannattaa ottaa huomioon? Ota käyttöön 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa!
Jotta kaikki voisivat oppia, opettajat tarvitsevat tapoja opetuksensa tehostamiseen. Teoksessa esitellään joukko tieteelliseen tutkimukseen perustuvia sovelluksia käytännön opetustyöhön.
Kirjaan on lisätty professori Hannu Savolaisen saatesanat.
”David Mitchellin kirja on erinomainen opas opettajille, opiskelijoille ja tutkijoille. Se yhdistää suuren määrän ajantasaisia tutkimustuloksia ja osoittaa siten, mitkä ovat toimivia opetuskäytäntöjä. Teos kertoo, kuinka kaikki oppijat hyötyvät opetuksen ja oppimisen laadun parantamisesta.”
- professori Hannu Savolainen, Jyväskylän yliopisto
Kirja myös ohjaa tieteellisen näytön pariin selkeällä ja toimivalla tavalla. Irtonaisten lähdeviitteiden sijaan kirjasta löytyy selkeästi esiteltyjä tiivistyksiä erilaisista tutkimustuloksista eri opetusmenetelmien kohdalla. Kirja toimii mielestäni tästä syystä mainiona käsikirjana opettajille. Esimerkiksi vanhempainiltaa varten kirjasta on helppo napata käyttämiensä opetusmenetelmien perusteluksi myös tutkimusnäyttöä.
— Anna Vehkala, Open kirjablogi
”Olen tietoinen siitä, että kiireisten opettajien on käytännössä mahdotonta pysyä ajan tasalla jatkuvasti kasvavasta tutkimuskirjallisuudesta ja sen soveltamisesta opetuksen tarpeisiin. Toivon, että tämä kirja auttaa tutustumaan viimeaikaiseen, tuloksellisia opetustapoja käsittelevään tutkimukseen, jota on tehty ja tehdään jatkuvasti eri puolilla maailmaa.”
- dosentti David Mitchell, Canterburyn yliopisto, Uusi-Seelanti
Alkuperäisteos: What Really Works in Special and Inclusive Education — Using evidence-based teaching strategies
Suomennos: Jussi Korhonen
KIRJAN NÄYTTEET:
SIVU 323
SIVU 324
SIVU 325
VIIDEN VINKIN LISTA KIRJASTA