Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana

Takaisin Koulutukset-sivulle


Oppilaiden tunnesäätelyn pulmat koulussa - koululuokkien ja kouluyhteisöjen ryhmäilmiöt -koulutus


Mistä apua opettajien jaksamiseen? Mistä työkaluja arkeen?

Mikä saa lapsen tai nuoren menettämään malttinsa pienenkin vastoinkäymisen tullen? Mistä aggressiivinen käyttäytyminen kumpuaa? Miksi aikuisen puhe ei tehoa? Mistä ongelmalliset ryhmäilmiöt johtuvat?

Lähikouluperiaatteen vahvistuminen tuo yleisopetuksen luokkiin entistä enemmän lapsia ja nuoria, joilla on tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn vaikeuksia. Tämä näyttäytyy koulun arjessa oppilaiden välisinä riitoina, kontrollin menetyksinä, aggressiivisena käyttäytymisenä ja ”paniikkiraivareina”. Ryhmätilanteissa tunteet tarttuvat, ja opettajan mahdollisuus kannatella oppilaiden ja koko luokan tunnedynamiikkaa on usein koetteella arjen keskellä.

Paineita lisäävät koulun ulkopuolisten tahojen kouluun kohdistuvat monenlaiset odotukset ja toiveet. Koulun arki sisältää yhä enemmän vaihtuvia ryhmätilanteita ja siirtymiä. Ryhmissä tapahtuva moninainen tunnevuorovaikutus ja nopeat tilanvaihtelut haastavat sekä oppilaita että opettajia. Jotta voitaisiin ymmärtää koulumaailman ilmiöitä, on tärkeää tuntea ryhmien ja koko kouluyhteisön dynamiikkaa.

Koulutuksen tavoitteena on:

• antaa tietoa oppilaiden tunnesäätelyn kehittymisestä ja löytää keinoja sen tukemiseen koulussa
• antaa valmiuksia ymmärtää koululuokissa ja kouluyhteisöissä tapahtuvia ryhmäprosesseja ja ryhmäilmiöitä
• tutkia luokkien ja ryhmien toiminnan kannalta ongelmallisia ryhmäilmiöitä
• pohtia keinoja, joilla koululuokkiin voidaan rakentaa turvallista oppimisympäristöä

Koulutus on suunnattu peruskoulun opettajille ja se sisältää teoriaosuuksia ja keskusteluosuuksia. Kesto 2-5 h sopimuksen mukaan. Koulutus voidaan räätälöidä osaksi veso-koulutusta tai pedagogista iltapäivää.

Kouluttajat:

Kouluttajina toimivat Aila Karppinen (ylempi kuva) ja Pirjo Pihlava. He ovat psykologeja, lastenryhmäpsykoterapeutteja ja työnohjaajia, jotka ovat kouluttaneet koulujen henkilöstöä oppilaiden tunnesäätelyn pulmista ja luokkien ryhmädynamiikasta jo usean vuoden ajan. He ovat myös kehittäneet erityisluokanopettajille kohdennetun koulutuksellisen työnohjauskonseptin (TUTU) ja ohjanneet Helsingissä näitä ryhmiä vuodesta 2011 alkaen.

Lisäksi he ovat kirjoittaneet Annarilla Ahtolan toimittamaan Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen -kirjaan artikkelin Turvallinen vuorovaikutus kasvun ja oppimisen perustana.


 

Tilaa Aila ja Pirjo kouluttamaan työyhteisöänne!

Kerro minulle toivomanne kesto, ajankohta ja osallistujamäärä, niin lasken teille tarjouksen: mari.puttonen(at)opettajantietopalvelu.fi

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.