Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana




Mindfulnessia pienille oppilaille Pikkumulperin kanssa


Mindfulness on varmasti sanana kaikille tuttu, mutta sen sisältö saattaa olla vieraampaa. Olen ollut kiinnostunut mindfulnessista opetuksessa. Olen asiaa hieman tutkinut, mutta kaivannut lisäideoita ja -materiaalia. Sitä tarjoaa Kirsi Sjöblomin kirja Pikkumulperi ja pienet suuret tarinat.

Sjöblom kertoo mindfulnessin tarkoittavan tietoista, hyväksyvää läsnäoloa. Harjoituksissa keskitytään hengitykseen, kehontuntemuksiin ja ympäristön aistiärsykkeisiin.

Toisin kuin usein ajatellaan, rentoutuminen ei ole varsinainen tavoite, vaan lähinnä harjoitusten mukana tuleva etu. Tarkoituksena on kohdata hetki ja tulla tietoiseksi, tunnistaa ja hyväksyä.

Hektisessä maailmassa varmasti kaikki kaipaavat rauhaa ja rauhoittumista. Haluan tarjota oppilailleni siihen mahdollisuuden. Etenkin pienillä oppilailla tällaiset harjoitukset on järkevää toteuttaa sadun keinoin, leikinomaisesti, jolloin oppilas tiedostamattaankin saattaa onnistua harjoittamaan mindfulnessia.

Sjöblomin kirja kertoo suloisesta Pikkumulperista ja hänen kohtaamistaan asioista. Jaksossa on aina tarina ja siihen liittyviä tehtäviä.

Osa tehtävistä on äänitteitä, jotka pystyy kuuntelemaan nettisivuston kautta, osa on ohjeistettu tekemään opettajan ohjeistamana.

Tehtäviä on erilaisia, osassa liikutaan, osassa rauhoitutaan. Lisäksi eräässä harjoituksessa ruokailu toimii mindfulness-harjoituksena.

Sjöblomin kirja on mielestäni hyvä peruspaketti mindfulness-harjoituksiin pienten oppilaiden kanssa. Tarina on hellyyttävä ja kuvitus herkkää, joten oppilaat jaksavat kiinnostua aiheesta. Tehtävät ovat monipuolisia, jolloin mielenkiinto niihin säilyy hyvin.

Mindfulness on mielestäni hyvä tapa harjoitella rauhoittumista ja aistia erilaisia asioita, mikä on varmasti hyödyllistä oppilaille. Olen vetänyt luokassani pari mindfulness-harjoitusta ja kokemukseni ovat positiivisia — etenkin sadun avulla rauhoittuminen ja sen jälkeen suoritettavat rauhalliset tehtävät ovat mahdollistaneet hieman erilaisen oppituokion, joka on toiminut rauhoittavana elementtinä.

Kirjoittaja:
Jenni Mäkinen
luokanopettaja


TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Takaisin Open kirjablogiin

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.