Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana




Liikettä lääkkeeksi motivaatiopulaan


Peppu irti penkistä -oppaan kirjoittaja Sari Salo on luokanopettaja, joka hyödyntää työssään toiminnallisen oppimisen menetelmiä.

Salon mukaan nykyajan runsaaseen ruutuaikaan ja pelien tarjoamien nopeasyklisten elämyksiin tottuneiden koululaisten haasteita ovat liikkumattomuus ja lyhytjännitteisyys. Oppilaiden on luokassa vaikea keskittyä puurtamaan tehtävien parissa tuntikausia omalla paikallaan.

Oppimismotivaatio on hukassa etenkin pojilla ja erityisesti tähän toivon itse vinkkiä Salon oppaasta. Kirjan toimintavinkkien tavoitteena on tuoda opetukseen monipuolisuutta ja vaihtelua, ja oppimistuloksiin positiivisesti vaikuttavaa liikettä.

Opas on jaettu toiminnallisiin tehtäviin oppiaineittain. Eniten vinkkejä löytyy äidinkieleen ja matematiikkaan, koska niiden viikkotuntimäärä on suurin opetussuunnitelmassamme. Vinkkejä löytyy myös ympäristöoppiin, historiaan ja yhteiskuntaoppiin, uskontoon, elämänkatsomustietoon sekä vieraisiin kieliin.

Jokaisen harjoituksen aluksi on kerrottu tila, johon harjoitus parhaiten soveltuu, tavoitteet ja harjoitukseen vaadittavat ennakkovalmistelut. Harjoituksissa tarvittavat välineet ovat enimmäkseen joka koulusta löytyviä perusliikuntavälineitä. Noin puolet oppaasta on liitteitä, joista saa valmista kirjallista materiaalia useisiin kirjan harjoituksiin. Lisää liitteitä on saatavilla netistä sähköisenä.

Harjoitukset ovat monipuolisia ja ohjeet selkeästi kirjoitettu. Kaikille opetustyötä tekeville on varmaan tuttuja opettajan oppaiden lähes joka aukeamalta löytyvät toiminnalliset vinkit. Joskus vinkit ovat toimivia, joskus taas eivät. Salo on työssään käyttänyt toiminnallisia menetelmiä paljon ja kirjaan valikoituneet harjoitukset ovat selkeästi käytännössä hyväksi todettuja. Tämä on nähtävissä ohjeiden selkeydessä ja harjoituksen tarkoituksenmukaisuudessa.

Harjoitusten lopusta löytyvä ”Loppupohdinta”-osio sitoo vielä paremmin harjoituksen osaksi opiskeltavaa asiaa ja oppilaiden omaa kokemusmaailmaa. Mitä enemmän harjoitusvinkkejä selailee, sitä enemmän alkaa mieleen juolahtaa aiheita, joihin harjoitusta voisi myös soveltaa.

Vaikka kirjassa on yli 150 valmista tehtävää, löytyy siitä käytännössä useita toimintavinkkejä aiheeseen kuin aiheeseen. Ainoana parannusehdotuksena olisin toivonut kirjaan tarkempaa aihekohtaista luokittelua oppiaineen sisällä. Samaan asiaan keskittyvät harjoitukset ovat oppiaineen sisällä kuitenkin peräkkäin, joka helpottaa omaan opetukseen soveltuvien tehtävien etsimistä.

Kirjoittaja:
Liisamaria Thil
luokanopettaja
Järvenpään yhteiskoulu



TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Takaisin Open kirjablogiin

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.