Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Kun aika on!


Daniel H. Pinkin teoksen Milloin? Oikealla hetkellä toimimisen taito lähtökohta-ajatus on, että valtaosa ihmisistä ei osaa ajoittaa toimintaansa oikein.

Pinkin teoksen mukaan oikealla hetkellä toimiminen on tiedettä, joka tähtää siihen, että päätöksiä tehdään oikea-aikaisesti, ajankäyttöä hallitaan, stressi vähenee, työskentelystä tulee tehokkaampaa ja antoisampaa sekä toiminta tapahtuu parhaaseen mahdolliseen aikaan.

Teoksessa esitetään tutkimuksiin ja niiden tuloksiin vedoten erilaisia todisteluja, miksi ajankohta on oleellisen tärkeä toiminnassa: Lääkärit ovat toiminnassaan ja tutkimuksissaan eri tarkkoja riippuen siitä, mihin aikaan työvuoroaan tai vuorokaudenaikaa potilaansa tapaavat.

Avioeroja haetaan selkeästi eniten vuodessa kahtena tiettynä kuukautena. Onnellisuuden tunne on todennäköisintä tiettyinä kellonaikoina.

Entä jos ja kun aina ei ole mahdollista tehdä töitä, urheilla ja ylipäätään elää vain haluaminaan aikoina? Harvoin ajankohtaan on monessakaan tilanteessa mahdollista vaikuttaa. Tähänkin Pink tarjoaa ajatuksia otsikon Mitä tehdä, jos et saa itse päättää päivittäistä aikatauluasi alla. Teos ei liitele ohuissa teorian yläpilvissä vaan on melko hyvin elämän konkretiassa ja arjen aikatauluissa kiinni.

Mikä on itse kullekin ihmiselle oikea aika toimia? Teoksessa ihmiset jaotellaan karkeasti ottaen kolmeen ryhmään sen mukaan, milloin vireystila on korkeimmillaan.

Lähtökohtana tarkastelulle ovat keskimääräinen nukkumaanmeno- ja heräämisaika. Jako kolmeen kronotyyppiin näiden seikkojen perusteella on melko pelkistävä, mutta antaa osviittaa, mihin aikaan vuorokaudesta itse kunkin tehokkaimmat ja tuotteliaimmat tunnit todennäköisesti ovat.

Valtaosa ihmisistä on Pinkin teoksen mukaan ns. kolmansia lintuja eli eräänlaisia aikaperspektiivin välityyppejä; aamuihmiset ja yökukkujat ovat janan ääripäät. Aikaa tarkastellaan myös iän kautta; teoksessa selvitetään esimerkiksi, miten ikä vaikuttaa kronotyyppiin.

Mielenkiintoista luettavaa oli myös teoria keski-iän notkahduksesta; ikävuosina 35-50 hyvinvointi yleisesti ottaen notkahtaa. Teoksen tarkoitus ei ole kuitenkaan jättää keski-ikäistä suremaan ikäkohtaloaan, vaan iästä johtuvaa notkahdusta hahmottavien grafiikoiden sekä syy-seuraus -suhteiden selvittämisen jälkeen seuraa viiden kohdan toimintaohje keski-iän kriisiä vastaan taistelemiseksi. Tälle keski-ikäiselle ensimmäinen askel eli 25 ja 5 asian listaaminen asioista, jotka haluaa loppuelämässään tehdä, ei ollut ihan läpihuutojuttu.

Pink on tunnettu bisnes- ja uramaailmaan keskittyvä kirjoittaja, jonka sujuvasanaiset teokset ovat keränneet laajan huomioinnin. Pinkin tuorein teos on käännetty kymmenille kielille ja kaikenkaikkiaan hänen kirjojaan on myyty miljoonia kappaleita.

Teoksen anti sopiikin paitsi työ- ja opiskeluelämään tietoteokseksi myös yksilölliselle tasolle sovellettavaksi. Teosta voidaan pitää nykyään kovin suositun genren, elämäntaito-oppaan, edustajana. Pidin teoksen monipuolisuudesta ja siitä, että asiat selitettiin paitsi huolellisesti myös lennokkaasti.

Paikka paikoin teoksen kieliasun ”raflaavuus” ja amerikkalaishenkinen ilmaisun kosiskelevuus vei huomiota itse asialta, mutta toisaalla kielellinen luovuus nappuccinoineen ja päänsisäisine punakynineen ilahdutti.

Työelämään teos tarjoaa monia hyviä ajatuksia. Työlistojen lisäksi jokaisen olisi hyvä esimerkiksi listata tauot — ei pöllö ajatus näinä tehostamisen ja uupumisen aikoina.

Teoksessa avataan myös päiväunien merkitystä jaksamiselle ja annetaan selkeät ohjeet virkistävien päiväunien nauttimiseksi.

Suomalainen peruskoulumaailma nostetaan esille muun muassa esitettäessä ideaalia mallia oppituntien ja välituntien suhteesta. Vaikka monessa suomalaiskoulussa nykyään pidetään pitkiä oppitunteja ja koulupäivää tiivistetään nipistämällä välitunneista, meikäläiselle 45 ja 15 minuutin vuorotteluperinteelle löytyy vahva puolustuksensa teoksesta. Meikäläinen keskustelu peruskouluaamujen hyvästä aloitusajankohdasta löytyy niin ikään teoksesta.

Kirjoittaja:
Katariina Knuutinen
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Järvenpään Yhteiskoulu

TUTUSTU KIRJAAN.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.