Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Idis auttaa vuosisuunnittelussa


Olisipa opetussuunnitelma ymmärrettävässä muodossa. Saisinpa hallinnan tunnetta työhön ja selkeyttä arkeen. Näitä moni opettaja kaipaa, mutta miten ja mistä nämä voi saada? IDIS-sarja on Tiia-Pauliina Ahokankaan ja Johanna Kannon vastaus mainittuihin haasteisiin. Sarja sisältää opettajan työkirjat vuosiluokille 0-2, 3-4 ja 5-6. Itse tutustuin sarjan ensimmäiseen kirjaan IDIS 0-2. Erinomaista on, että esikoulu on otettu mukaan alkuopetuksen kirjaan, sillä monessa kunnassa tavoitellaan joustavaa alkuopetusta ja esikoulu voi olla koulun yhteydessä.

Työkirjan käytön omaksuminen vaatii hieman harjoittelua. Kirjan alussa on ohjeet työkirjan käyttöön ja nämä kannattaakin lukea huolella. Kirja on jaettu vuosiluokittain. Jokaisessa osassa esitellään vuosiluokan tavoitteet ja sisällöt sekä ilmiöt. Välissä on tilaa omille muistiinpanoille ja viikkosuunnitelmapohja kullekin ilmiölle. Kirjan eri osiot on värikoodatty, joten oikean kohdan löytää helposti. Vuosiluokkajaon takia kirjasta on helppo käyttää juuri sen vuosiluokan sivut, jota itse opettaa.

Mikäli opettaja opettaa yhdysluokkaa tai eri vuosiluokkia, on kirjasta suurta apua eri vuosiluokkien yhteyksien etsimiseen. Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt on jäsennetty työkirjassa selkeiksi listoiksi samanlaisten otsikoiden alle niin, että niitä pystyy vertailemaan luokka-asteiden välillä. Oppiaineiden sisällöt on jaettu alaotsikoiden alle, ja näihin on luokiteltu eri sisällöt. Esimerkiksi ympäristöoppi on jäsennetty seuraaviin alaotsikoihin: työskentely, lähiympäristö, maailmankartalla, minä ihmisenä, luonnonilmiöt ja tutkiminen. Nämä ovat samat eri luokka-asteilla. Näin ollen opettaja voi helposti esimerkiksi katsoa, miten ympäristöopin ihmiseen liittyvät sisällöt eroavat 1. ja 2. luokalla.

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet on jaettu vuosikelloon neljäksi ilmiöksi. Ilmiöt ovat samat kaikille luokka-asteille. Oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt on luokiteltu ilmiöiden alle. Näin ollen opettajan käydessä luokkansa kanssa ilmiöt käy läpi, tulee koko opetussuunnitelma käytyä läpi kaikkine tavoitteineen. Ilmiöt ovat selkeät ja kaikenkattavat: toimiva arki yhteisössä, kulttuuri, yhteiskunta sekä tutkin ja toimin.

Kun opettaja ottaa 200-sivuisen työkirjan käyttöönsä, hän saa siitä varmasti apua omalle työlleen. Tällöin opettajan ei tarvitse viettää tuntikausia opetussuunnitelman äärellä yrittäessään tehdä siitä itselleen selkoa. Kun opetussuunnitelman saa jäsennettyä viikkosuunnitelmiin ja koko vuosi on suunniteltu, on helppo seurata, missä ollaan menossa. Hallinnan tunne tosiaan lisääntyy ja arki koulussa selkeytyy. Tällöin voi keskittyä materiaalin etsimiseen ja valmisteluun. Erityisopetukseen apua on oppiaineiden tarkistuslistoista, sillä niistä saa apua esimerkiksi painoalueiden miettimiseen.

Huomionarvoista on, että työkirjan sisällöt muun kuin esiopetuksen kohdalta ovat Tampereen kaupungin opetussuunnitelmasta. Muiden kuntien opettajien pitää vielä tehdä vertailutyö oman kunnan opetussuunnitelman kanssa ennen työkirjan täysipainoista käyttöönottoa. Kirjoittajat ovat kuitenkin jo tehneet suurimman työn työkirjat tehdessään, joten lukijalla tässä tuskin menee kauaa.

Kirjoittaja:
Vilma-Riikka Tiittanen
erityisluokanopettaja

TUTUSTU LISÄÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.