Kun panostat ryhmässä toteutettavaan tukeen, pääset tarttumaan oppimisen solmukohtiin heti niiden ilmaantuessa. Miten tuen saa joustavaksi, suunnitelmalliseksi ja luonnolliseksi osaksi jokapäiväistä opetusta? Mitä ryhmäkohtaisella tuella oikein tarkoitetaan?
Kirjassa esitellään oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä ja ryhmäkohtaisia tukimuotoja perusopetuslain ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistusten pohjalta. Pääpaino on ennalta ehkäisevissä ja varhaisissa tuen muodoissa.
Asiantuntijoiden kirjoittamissa luvuissa perehdytään muun muassa eriyttämiseen, myönteisen käyttäytymisen tukeen, opiskeluhuoltoon, opetuskielen tukiopetukseen, tuen vaikuttavuuden arviointiin ja johdon rooliin. Kirjan tutkimusperusteiset luvut sisältävät hyviä käytänteitä ja konkreettisia esimerkkejä tuen järjestämisestä. Teos tarjoaa hyödyllistä tietoa opettajille, erityisopettajille, koulunkäynninohjaajille, rehtoreille ja muulle koulun henkilökunnalle sekä alan opiskelijoille.
Jerker Polso työskentelee Jyväskylän normaalikoulussa perusopetuksen 1.—6. vuosiluokkien rehtorina.
Anssi Roiha työskentelee Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella erityispedagogiikan yliopistonlehtorina.
Tanja Vehkakoski työskentelee Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella erityispedagogiikan yliopistonlehtorina.
Muut kirjoittajat ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen kysymyksiin erikoistuneita tutkijoita, opettajia ja opiskeluhuollon ammattilaisia.