Kohti kestävästi hyvinvoivaa koulua — opas kasvattajille, jotka haluavat enemmän kuin selviytyä
Suomalaisessa koulussa kytee hiljainen kriisi: hyvinvoinnin vaje syö sekä oppilaiden että opettajien voimavaroja. Opetusalan paineet, kasvava ahdistus, yksinäisyys ja riittämättömyys ovat tuttuja liian monelle. Tämä kirja ei kuitenkaan jää murehtimaan vaan tarjoaa suunnanmuutoksen.
Kun koulu ei kukoistakaan on käytännönläheinen, tutkimusperustainen ja rohkean inhimillinen opas kouluyhteisöille, jotka haluavat rakentaa arkeensa hyvinvointia. Ei yksittäisin tempauksin, vaan pysyvin rakentein.
Kirja yhdistää:
♥︎ Vahvan teoreettisen pohjan — psykologinen turvallisuus, itseohjautuvuusteoria, yhteispystyvyys
♥︎ Käytännön askelmerkit — miten kehittämistyö käynnistetään, viedään maaliin ja juurrutetaan
♥︎ Tosielämän esimerkit — 11 suomalaiskoulun matka kohti kukoistavaa arkea
♥︎ Rehellisen äänen — myös silloin, kun muutosvastarinta, väsymys tai toivottomuus uhkaavat
Kirja ei oleta, että muutos syntyy ylhäältä vaan uskoo siihen, että jokainen opettaja on muutosagentti. Siksi tämä teos on suunnattu juuri sinulle: kasvattajalle, joka haluaa jättää jäljen yhteisöönsä ja lastensa elämään.
Positiivinen kasvatus ei ole temppuja tai julisteita seinällä. Se on strategia. Kulttuuri. Ihmissuhteita.
Jos etsit konkreettista työkalua hyvinvoivan koulun rakentamiseen, tämä kirja on sinulle.
Tätä kirjaa ei ole suunnattu vain työyhteisöille tai rehtoreille vaan erityisesti sinulle, yksittäinen kasvattaja. Haluan valaa uskoa siihen, että yhdenkin opettajan toiminnalla on merkitystä. Omalla panoksellaan opettaja voi edistää hyvinvointia paitsi omassa kotiluokassaan myös koko koulussa.
Olen viimeiset kymmenen vuotta saanut toimia positiivisen kasvatuksen ja hyvinvointiopetuksen sanansaattajana. Intohimoni tätä elämäntehtävääni kohtaan on viime kuukausina väkevöitynyt suoranaiseksi taistelutahdoksi. Työmme hyvinvoinnin lisäämiseksi vaatii kiivaampaa paloa ja systemaattisempia tekoja kuin koskaan aikaisemmin. Nyt jos koskaan meiltä vaaditaan kykyä ajatella tulevaa toiveikkaasti.
Eliisa Leskisenoja
Hyvinvointikulttuurin rakentamisen askelmerkit
KT, rehtori Eliisa Leskisenojalla on vahva asiantuntemus positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Hänen sydämenasianaan on lujittaa kouluissa tehtävää hyvinvointityötä lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukemiseksi.
Eliisa on kirjoittanut positiivista pedagogiikkaa tulevaisuuteen rohkeasti luotsaavan kirjan. Kirja on yhtä aikaa tarkkanäköinen katsaus kukoistavan koulun ytimiin ja rakenteisiin sekä laaja-alainen kuvaus positiivisen kasvatuksen perusteista, historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Kirjaa lukiessani inspiroiduin, ilahduin, opin ja oivalsin paljon uutta! Uskon entistäkin enemmän, että kukoistava kasvatus ja positiivinen pedagogiikka on se tulevaisuuden suunta, johon meidän kannattaa jatkossakin matkustaa. Kun koulu kukoistaa, me kaikki kukoistamme, yksilöinä ja yhdessä!
Viivi Pentikäinen,
Kukoistava kasvatus -kirjan toinen kirjoittaja