Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana

Marika Toivola

Käänteinen arviointi

Uutuus
  • Käänteinen arviointi
  • Käänteinen arviointi
Edita
1 painos, 2019
ISBN 978-951-37-7377-9
119 sivua
Nidottu
Tilausnumero 100067914

kpl

Uutuusteos formatiivisen arvioinnin merkityksestä oppimiskulttuurin rakentamisessa

Käänteinen arviointi keskittyy arvioinnin pedagogisen tehtävän ytimeen. Käänteisessä arvioinnissa on kyse formatiivisesta arvioinnista, jota tehdään oppimista, ei oppimisen arvostelua varten. Arvioinnilla autetaan oppilaita ottamaan vastuuta oppimisestaan, saavuttamaan yksilölliset tavoitteensa ja tulemaan merkityksellisiksi toistensa oppimiselle.

Aiheen käsittely pohjautuu käytännön kokemuksiin ja vahvoihin teoreettisiin perusteisiin. Kirjoittajan inhimillinen tarina arvioinnin kehittämisestä tarjoaa tukea niin opettajan omalle ammatilliselle kasvulle kuin oppilaiden itseohjautuvuuteen ohjaamiseen. Sekä yksilön että koko oppivan yhteisön kannalta on tärkeää, ettei arvioinnilla tueta yhdenkään oppilaan käsitystä synnynnäisestä erinomaisuudesta. Kun arvioinnilla ohjataan lapsia ja nuoria katsomaan oppimistaan growth mindset -mallin kautta, virheet ovat luonnollinen ja välttämätön osa oppimista.

Kirjassa käsitellään seuraavia teemoja:
1 Pois opettajuuden peruskaavasta
2 Tavoitteena itseohjautuvuuteen kasvaminen
3 Kohti formatiivista arviointia
4 Palaute ohjaa oppimista
5 Käänteinen oppiminen ja käänteinen arviointi
6 Formatiivinen arviointi apuna oppimaan oppimisessa.

Marika Toivola on suomalaisen käänteisen oppimisen ja arvioinnin pioneeriopettaja ja tutkija. Hänen aiempiin julkaisuihinsa kuuluu mm. käänteistä oppimista käsittelevä teos Flipped Learning — Käänteinen oppiminen (2017). Toivola on myös vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.