Hannele Cantell (toim.)
Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia
Koulu-uudistuksiin liittyy usein pelkoa työmäärän lisääntymisestä ja kenties myös oman ammattitaidon riittämättömyydestä. Tämä kirja osoittaa, miten kouluissa voidaan ylittää oppiainerajat ja järjestää monialaisia oppimiskokonaisuuksia sekä pienimuotoisesti että laajasti.
Kirja kertoo muun muassa, miten opettajien yhteistyölle löytyy aikaa ja mahdollisuuksia ja mikä on oppilaiden suunnittelun merkitys. Kirjassa kuvataan laaja kirjo monialaisten oppimiskokonaisuuksien esimerkkejä esikoulusta lukioon. Esimerkit konkretisoivat, mitä haasteita monialaisuus saattaa tuoda ja miten haasteita voi ratkoa.
Teos myös selventää monia käytössä olevia käsitteitä. Siinä esimerkiksi tarkennetaan, mitä eroa on eheyttämisellä, tiedonalalähtöisellä eheyttämisellä ja ilmiölähtöisellä opiskelulla.
Kirja on tarpeellinen apuväline OPS 2016 -työhön!
Juho Norrena
Innostava koulun muutos
Opas laaja-alaisen osaamisen opetukseen
Miten uudistuvan opetussuunnitelman oppimistavoitteet saatetaan arjen toimiviksi käytännöiksi? Juho Norrena antaa kirjassaan vastaukset niihin kysymyksiin, joita opettajat muutoksen ja vaatimusten ristipaineessa pyörittelevät. Hän tarjoaa työvälineiksi uudenlaisia tehtäväkehyksiä, jotka helpottavat laaja-alaisen osaamisen opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Jokainen opettaja voi versioida tehtäväkehyksiä omaan opetustapaansa sopiviksi, sillä ne sopivat lähes kaikkiin oppiaineisiin ja antavat myös oivat mahdollisuudet oppiaineiden rajat ylittävään opetukseen.
Ratkaisukeskeisen oppaan kirjoittaja Juho Norrena korostaa, että koulua on uudistettava hylkäämättä vanhoja hyviksi havaittuja toimintamalleja. Tärkeintä on saada muutos käytännön tasolle luokkahuoneisiin.
Juho Norrena filosofian tohtori, opettajakouluttaja sekä luokan- ja aineenopettaja.