Julkisuudessa on toistuvasti sanottu, että koulun on muututtava. Silti sitä käydään yhä teollisen aikakauden mallien mukaisesti. Koulu muistuttaa tehdasta, jossa opitaan tehokkaasti, mutta siellä on vain vähän tilaa tunteille, yhdessä kehittelylle, epävarmuuden kokemiselle, sen ilmaisemiselle ja tutkimiselle. Koulukulttuurin nykyisiä ongelmia ei voida ratkaista pelkästään opetuksella sekä sen laatua parantamalla, ja siksi ajaudutaan umpikujaan. Ulkoiset haasteet kohtaavat ihmisten sisäiset maailmat esimerkiksi kouluviihtymättömyydessä tai kiusaamistapauksissa.
Tarvitaan siis uusia ajattelutapoja. Yksi sellainen on Jyväskylän yliopistossa kehitetty integraatiokoulutus. Siinä ihminen ymmärretään kokonaisvaltaiseksi yksilöksi ja ryhmän jäseneksi sekä koulu oppiaineita laajemmaksi kokonaisuudeksi. Toinen tapa käydä koulua esittelee tämän vaihtoehtoisen ajattelutavan teoreettisia perustoja sekä niihin liittyviä käytännön esimerkkejä. Äänessä ovat sekä koulutuksen kehittäjät että siinä opiskelleet opettajaopiskelijat. Teoksessa annetaan tilaa kokemukselle, tunteille, tiedon syvemmälle ymmärtämiselle sekä kaikelle sille, mikä on oppimisen arvoista.
OSA I: Oppimisen yleiset ehdot
Elämismaailma opettajankoulutuksen lähtökohtana
Kai Kallas, Tiina Nikkola & Pekka Räihä
Miksi ryhmä ei ryhdy työhön?
Tiina Nikkola
Kokemuksia työskentelyn vaikeudesta ryhmässä
Tarja Koponen & Erika Ristiniemi
Kollegat uhkana ja turvana
Pentti Moilanen
Mitä on olla lapsi?
Riina Luopajärvi
Opettaja — itseä vai oppilasta varten?
Johanna Terva-aho & Tanja Mäenpää
OSA II: Oppimisen erityiset ehdot: oppisisällöt elämismaailman näkökulmasta
Kielen prosessit oppiaineintegraation perustana
Tiina Nikkola, Matti Rautiainen, Pentti Moilanen, Pekka Räihä & Pekka Löppönen
Suorituksesta osaksi oppimisprosessia. Kirjoittaminen integraatiokoulutuksessa
Mika Mononen
Havaintotiedon prosessin ongelmakohtia
Marja Mäensivu
Sopimustiedon opiskelu integraatiokoulutuksessa
Matti Rautiainen & Sakari Saukkonen
Suomalaisuus viidesluokkalaisten pureskeltavana. Sovellus sopimustiedon käsittelystä
Jarmo Lyhty
Kokemustiedon opetuksen lähtökohdat
Panu Jaskari & Eero Suokonautio
Itseilmaisu ja taiteellinen työ integraatiokoulutuksessa
Annukka Martikainen, Tiina Nikkola & Antti Lokka