Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana

Meidän koulu + Ratkaiseva vuorovaikutus -paketti

  • Meidän koulu + Ratkaiseva vuorovaikutus -paketti
  • Meidän koulu + Ratkaiseva vuorovaikutus -paketti
Nidottu
Kirjapaketti
Tilausnumero 635449340

Tuotepaketti sisältää:
• Meidän koulu
• Ratkaiseva vuorovaikutus

kpl

Normaalihinta 76,00 € Normaali jäsenhinta 65,00 €

Tämä paketti sisältää:


Timo Saloviita (toim.)
Meidän koulu
Keinoja työrauhan ja hyvän ilmapiirin saavuttamiseen

Kouluviihtyvyys, työrauha ja arvostetuksi tulemisen tunne tekevät hyvän oppimisen mahdolliseksi. Millä tavoin jokainen koululainen viihtyisi koulussa? Miten luokkahuonetyöskentelyä ja koulun toimintaa pitäisi kehittää niin, että kaikki tuntisivat olevansa arvostettuja jäseniä kouluyhteisössään?

Tämä kirja auttaa lujittamaan kokemusta omasta koulusta ”meidän kouluna”, jossa vallitsee vahva yhteenkuuluvuuden tunne ja keskinäinen kunnioitus. Kirjan esimerkit ja käytännölliset toimintamallit antavat opettajille eväitä niin oman luokan kuin koko kouluyhteistön työrauhan ja ilmapiirin parantamiseen.

Kirjan ensimmäisessä osassa olevien artikkelien yhteinen nimittäjä on hyvän luokkayhteisön rakentaminen ja esteetön, kaikille soveltuva opetus. Toinen osa paneutuu ristiriitojen ja työrauhaongelmien hallintaan ja antaa ideoita teorian siirtämiseksi luokan arkeen. Kolmannessa osassa käsitellään koko koulun yhteisiä asioita, osallisuutta ja oppilaiden mukana oloa kouluun liittyvässä päätöksenteossa.

Kirjassa on runsaasti esimerkkejä ja toimintamalleja, joiden avulla kouluun voidaan luoda työrauha ja hyvä ilmapiiri. Keinoja ovat mm. yhteistoiminnallisuus, seuraamusten ketju, kiusaamisen ehkäisy sekä ristiriitojen ratkaiseminen vertaissovittelun keinoin.

Meidän koulu kertoo useiden asiantuntijoiden ja opettajien omiin kokemuksiin pohjautuen siitä, miten lasten ja nuorten avoimella ja arvostavalla kohtaamisella on merkitystä jokaisen luokan ja koko koulun hyvinvoinnille. Teos antaa niin uusille opettajille kuin jo kannuksensa hankkineille havainnollisia malleja, kuinka koulusta voidaan tehdä kaikkien yhteinen, meidän koulu.

Samalla kirja osoittaa, kuinka työrauhan parantumisen lisäksi myös opettajan omasta työstä tulee helpompaa ja mielekkäämpää. Kun lapset kokevat, että opettaja arvostaa heitä ja on heistä kiinnostunut, he palkitsevat opettajan vastavuoroisella kunnioituksella.


Hannele Cantell
Ratkaiseva vuorovaikutus
Pedagogisia kohtaamisia lasten ja nuorten kanssa


Jenni on yläkoulun 8. luokan ryhmässäni, melko hiljainen tyttö. Jennillä on luokassa kavereita, mutta enempi hän on sellainen joukossa kulkija. Jenni on keskitason oppilas, saa seiskaa tai kasia kokeista. Hävettää sanoa, mutta Jennistä en voi olla koulupäivän jälkeen ihan varma, onko hän ollut tunnilla vai ei. Hän ei jää sillä lailla mieleen, viittailee vain harvakseltaan ja pitää mielipiteensä omina tietoinaan.

Onko Jennin hiljaisuus paha asia? Miten sinä suhtaudut Jennin kaltaisiin oppilaisiin? Ja kuinka saisit rohkaistua hänet muiden mukaan?

Opettaja ja kasvattaja kohtaa työssään päivittäin kymmeniä, jopa satoja erilaisia lapsia ja nuoria. Opettaja opettaa tietoja ja taitoja, ohjaa, kannustaa, ojentaa, selvittelee ja keskustelee. Välillä hän myös pettyy, hermostuu ja väsyy. Tässä kirjassa opettajat kertovat kokemustensa pohjalta, miten he toimivat eri tilanteissa ja millaisia kohtaamisia oppilaiden, lasten, nuorten ja aikuisten kanssa tapahtuu. Tapahtumapaikasta riippumatta kasvattajien kokemuksissa on paljon yhteistä. Ihmisten kohtaamisen mekanismit ovat pitkälti yhteneväisiä niin päiväkodissa, koulussa kuin aikuistenkin kesken.

Opettajien kertomukset tuovat esiin hiljaista tietoa koulun arjesta, vuorovaikutustilanteista ja pedagogisista ratkaisuista tilanteissa, joita tapahtuu opettajan ja kasvattajan työssä päivittäin. Näitä ovat esimerkiksi aran, levottoman, aggressiivisen tai sulkeutuneen lapsen tai nuoren kohtaaminen ja kannustaminen.

Opettajan ajattelu muuttuu kokemusten myötä. Tämän kirjan tekoon osallistuneet kokeneetkin opettajat totesivat, että he pohtivat liian harvoin omaan työhönsä liittyviä arvoja ja omien toimintatapojensa merkityksiä. Teos tarjoaa luettavaksi vertaiskertomuksia, joista jokainen opettajan saa aineksia omien kokemustensa pohtimiseen ja ideoita ongelmallisten vuorovaikutustilanteiden ratkaisemiseen.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.