Jarno Paalasmaa

Aktivoi oppilaasi

  • Aktivoi oppilaasi
  • Aktivoi oppilaasi
PS-kustannus
1. painos, 2014
ISBN 978-952-451-609-9
201 sivua
Nidottu
Opetus 2000
Tilausnumero 776640244

kpl

Normaalihinta 39,00 € Normaali jäsenhinta 33,00 €

Oppilaita ei koulu kiinnosta, motivaatio on hukassa ja käytöshäiriöt vain lisääntyvät entisestään. Oppilaita aktivoivat menetelmät on todettu toimiviksi kiinnostuksen herättäjiksi, mutta mistä näitä uusia menetelmiä voi löytää?

Oli sitten oppimisen kohteena numerot, kieli, luonnonilmiöt, kulttuuri tai vaikka ihminen, aihetta voidaan tarkastella monen eri aineen näkökulmasta ja erilaisilla aktivoivilla tavoilla ja eri ympäristöissä. Tämän inspiroivan kirjan avulla huomaat, että pienilläkin muutoksilla voit luoda opetuksesta oppilaan näkökulmasta nykyistä mielekkäämpää, aktivoivampaa ja osallistavampaa. Se näkyy myös parempana työrauhana kaikille. Ideoita haetaan muun muassa aktivoivasta opetuksesta, leikeistä ja draamapedagogiikasta, taiteesta sekä tietoteknologian aktivoivasta hyödyntämisestä.

Kirjan avulla pysyt mukana muutoksessa ja saat välineitä omien työtapojen kehittämiseen. Kirjan kappaleiden lomassa esitetyt pohdintakysymykset aktivoivat myös sinua opettajana kyseenalaistamaan toimintatapojasi ja löytämään uusia tapoja opettaa. Lisäksi kirja tarjoaa roppakaupalla käytännön esimerkkejä, joiden avulla teet oppimisesta innostavaa ja motivoivaa.

Tutustu kirjan käytännöllisiin ideoihin:

”Alemmilla luokilla korostuu opetuksen konkreettisuus. Esimerkiksi neljäsluokkalaisille ei pelkästään kerrota kotiseudun historiassa jääkauden jään paksuutta. Jään paksuus voidaan osoittaa vaikkapa kävelemällä ensin 1,5 km:n matka ja sitten käännetään kuvittelemalla suunta ylöspäin: ’Näin korkealla oli jäämassa’. Samalla historiaan integroidaan liikuntaa ja ulkoilua.”

”Äidinkielessä osa esseekirjoittamisesta kannattaa korvata tekemällä wikisivustoja ja blogeja, joita voidaan yhteisesti muokata ja korjata. Näin päästään myös hetkeksi irti yksin tekemisen kulttuurista. Äidinkielen, yhteiskuntaopin ja kuvataiteen teemoja voi opiskella eheyttävästi ja mediaa ja tietotekniikkaa hyödyntäen esimerkiksi lehtiprojektin avulla. Lehteä tehtäessä opitaan mediateknologian ja vuorovaikutustaitojen ohella haastatteluiden, uutisten, mielipidekirjoitusten ja arvosteluiden tekemistä.”