Reija SalovaaraTiina Honkonen

Voi hyvin, opettaja!

  • Voi hyvin, opettaja!
  • Voi hyvin, opettaja!
PS-kustannus
1. painos, 2013
ISBN 978-952-451-603-7
338 sivua
Nidottu
Opetus 2000
Tilausnumero 776639093

kpl

Normaalihinta 43,00 € Normaali jäsenhinta 37,00 €

Tässä on kirja, joka tulee istumaan opettajanpöytäni reunalla kunniapaikalla, eikä jää kaappiin pölyttymään, sillä jo näiden asioiden pariin pysähtyminen ja niiden pohtiminen tuntuu kasvattavan ammatillisuuttani ja antavan voimaa.

Ne hetket kun herätyskello aamulla soi ja alkaa orientoituminen uuteen päivään ovat raadollisen paljastavia, ei ole mahdollisuutta feikata. Harva meistä töihin lähtee hurjasti sambaa sheikaten, mutta keveys askeleessa ja pieni tanssahdus uuden päivän kynnyksellä ei ole ollenkaan huono asia, tai saavuttamattomissa.
Susanna Leino, FM, Kellokosken koulu
Alakoulun aarreaitta: Open kirjapiiri

Tunnetko jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta? Huomaatko ajattelevasi, että jatkuva kokouksissa ravaaminen syö voimiasi perustehtävältä, opettamiselta? Koetko haastavat oppilaat suorastaan uuvuttaviksi?

Tämä kirja on juuri sinulle, sillä se on rakennettu opettajien kokemusten pohjalta ja sen teemat nousevat tosielämän hankalista tilanteista ja haasteista työyhteisössä. Opettajien ja koulun muiden aikuisten hyvä yhteishenki on välttämätöntä, sillä se heijastuu oppilaisiin ja vaikuttaa heidän oppimiseensa ja kasvuunsa. Hyvinvointisi ei ole tärkeää pelkästään itsesi kannalta: kun sinä kukoistat, sama myönteinen vaikutus näkyy ympärilläsi!

Tämä lukukokemus antaa sinulle voimaa, joka kantaa yli hankalien tilanteiden ja auttaa muutosten kohtaamisessa. Kirjan avulla saat rakennuspalikoita työyhteisötaitoihisi ja sosiaalisiin suhteisiin ja osaat kiinnittää huomiota jaksamista edistäviin asioihin ja niitä heikentävien asioiden ennaltaehkäisemiseen ja ratkaisemiseen. Havainnollistavien pohdintakysymysten sekä harjoitusten avulla osaat kiinnittää huomiota hyvinvointisi kannalta oleellisiin asioihin.

Työniloa antavan kirjan teemojen ja niiden herättämien ajatusten pohtimiseen kannattaa antaa itselleen aikaa. Kaiken ei tarvitse olla heti valmiina, vaan ideat ja kehittämisajatukset syntyvät vähitellen ja pikkuhiljaa niistä tulee myös totta. Kirja antaa työkaluja yksittäiselle opettajalle ja yhdessä tehtävälle kouluyhteisön kehittämiselle.

"Kirja onnistuu pyrkimyksessä saattaa opettajien työyhteisön monimutkainen vuorovaikutus yksien kansien väliin." Opettaja-lehti 7.3.2014