Timo Saloviita (toim.)

Meidän koulu

Keinoja työrauhan ja hyvän ilmapiirin saavuttamiseen

  • Meidän koulu
  • Meidän koulu
PS-kustannus
1. painos, 2009
ISBN 978-952-451-419-4
202 sivua
Nidottu
Opetus 2000
Tilausnumero 776630733

kpl

Normaalihinta 37,00 € Normaali jäsenhinta 31,00 €

Kouluviihtyvyys, työrauha ja arvostetuksi tulemisen tunne tekevät hyvän oppimisen mahdolliseksi. Millä tavoin jokainen koululainen viihtyisi koulussa? Miten luokkahuonetyöskentelyä ja koulun toimintaa pitäisi kehittää niin, että kaikki tuntisivat olevansa arvostettuja jäseniä kouluyhteisössään?

Tämä kirja auttaa lujittamaan kokemusta omasta koulusta ”meidän kouluna”, jossa vallitsee vahva yhteenkuuluvuuden tunne ja keskinäinen kunnioitus. Kirjan esimerkit ja käytännölliset toimintamallit antavat opettajille eväitä niin oman luokan kuin koko kouluyhteistön työrauhan ja ilmapiirin parantamiseen.

Kirjan ensimmäisessä osassa olevien artikkelien yhteinen nimittäjä on hyvän luokkayhteisön rakentaminen ja esteetön, kaikille soveltuva opetus. Toinen osa paneutuu ristiriitojen ja työrauhaongelmien hallintaan ja antaa ideoita teorian siirtämiseksi luokan arkeen. Kolmannessa osassa käsitellään koko koulun yhteisiä asioita, osallisuutta ja oppilaiden mukana oloa kouluun liittyvässä päätöksenteossa.

Kirjassa on runsaasti esimerkkejä ja toimintamalleja, joiden avulla kouluun voidaan luoda työrauha ja hyvä ilmapiiri. Keinoja ovat mm. yhteistoiminnallisuus, seuraamusten ketju, kiusaamisen ehkäisy sekä ristiriitojen ratkaiseminen vertaissovittelun keinoin.

Meidän koulu kertoo useiden asiantuntijoiden ja opettajien omiin kokemuksiin pohjautuen siitä, miten lasten ja nuorten avoimella ja arvostavalla kohtaamisella on merkitystä jokaisen luokan ja koko koulun hyvinvoinnille. Teos antaa niin uusille opettajille kuin jo kannuksensa hankkineille havainnollisia malleja, kuinka koulusta voidaan tehdä kaikkien yhteinen, meidän koulu.

Samalla kirja osoittaa, kuinka työrauhan parantumisen lisäksi myös opettajan omasta työstä tulee helpompaa ja mielekkäämpää. Kun lapset kokevat, että opettaja arvostaa heitä ja on heistä kiinnostunut, he palkitsevat opettajan vastavuoroisella kunnioituksella.

Teos on itsenäinen jatko-osa Timo Saloviidan kirjoittamalle suositulle teokselle Työrauha luokkaan - Löydä omat toimintamallisi (2008).