Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.


 


Uudenlaisia keskusteluja metaforakorttien avulla


Kuvittelun kapsäkki on lajitelma kortteja, joiden avulla on mahdollista tuottaa erilaisia sanapareja kuvaamaan yhteisön tai organisaation menneitä, nykyisiä tai mahdollisesti tulevia olotiloja. Korttien takana on työelämään liittyviä koulutusohjelmia tuottava yritys Metanoia Instituutti, joka tarjoaa palveluinaan mm. työnohjausta ja konferenssien järjestämistä.

Korttien avulla tuotetaan kuvauksia ja metaforia esimerkiksi kehittämisen kohteena olevista asioista. Kortit on jaettu kahteen pakkaan: toisessa pakassa on ominaisuuskortteja, toisessa asiakortteja. Ominaisuus- ja asiakortteja yhdistelemällä luodaan metaforia kuten vaikkapa PUHUMISEN PESUKONE, INHIMILLISYYDEN VALTAKUNTA ja TUKEMISEN VIEMÄRI. Korttien mukana paketissa on opasvihkonen korttien erilaisiin käyttötapoihin ja -mahdollisuuksiin.

Vaikka kortit on tarkoitettu käytettäväksi mm. työnohjaus- ja valmennustilanteissa sekä työyhteisön kehittämispäivillä, voisi korteille löytyä käyttöä opetustilanteissakin. Ainakin äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille kortit sopivat, kun käsitellään metaforia kielen ilmaisutapana tai halutaan vaikkapa rakentaa uudenlaisia paikkoja fiktiivistä kirjoittamista varten. Korteilla voidaan myös kuvata vaikkapa tunnelmia luokassa tai tehdyllä yhteisellä retkellä. Opinto-ohjauksessa kortit saattavat toimia työkaluna sanoittaa, mitä tulevaisuudelta halutaan ja mitä ei.

Korttien avulla on mahdollista harjoitella ja harjoituttaa myös abstraktin ajattelun taitoja; mitä tuovat mieleen esimerkiksi SISUKKUUDEN STUDIO ja NOLOUDEN TAVARATALO? Entäpä millaisia paikkoja ovat PANIIKIN TEMPPELI ja HÖLMÖYDEN NYPLÄÄMÖ? Kuvittelun kapsäkin opasvihkosessa vinkatut kysymykset Millaisena näemme ja koemme oman yhteisömme? ja Millaiseksi haluamme tulla yhteisönä? ovat tärkeitä oppilaitoksissa niin opettaja- kuin oppilas/opettajayhteisöllekin.

Aivan heti eivät kortit lopu kesken: yli neljästäsadasta kortista pystyy muodostamaan melkoisen määrän metaforia. Korttien visuaalinen ilme on maltillinen: kirjasintyyppi on iso ja selkeä eikä kuvitusta ole muuten kuin kortin selkäpuolen kuva matkalaukusta, jonka sisällä on ajatuksenvirtaa kuvaava spiraali tai simpukka. Oranssin ja sinisen värikoodin avulla ominaisuus- ja asiakortit erottaa hyvin toisistaan. Syntyville metaforille itselleen jää mahdollisimman laaja tulkinnanvara, kun korttien ulkoasu ei ohjaa mieltämään sanoja esimerkiksi romanttisesti, julistavasti, lapsellisesti tai negatiivisesti.

Oppaassa muistutetaan, että sanaparien kautta etsitään näkökulmia ja keskustelunavauksia, ei totuutta tai tarkkaa määritelmää mistään asiasta. Parhaimmillaan kortteja käyttämällä voidaan päästä hyvien keskustelujen ja uudenlaisten kysymystenasettelujen äärelle. Kortit ohjaavat kenties kuvittelemaan, mieltämään, ajattelemaan ja kysymään toisin. Työyhteisössä käy helposti niin, että keskusteluissa käytetään samantyyppistä sanastoa ja kielikuvia, jolloin ne vakiintuvat asioiden todelliseksi olemukseksi. Kielen kautta asiat mielletään jonkinlaisiksi ja kielen kautta myös luodaan todellisuutta. Asioiden kielellistäminen uudella tavalla voikin avata mahdollisuuden nähdä itse asia uudesta näkökulmasta.

Entäpä jos luokka ei olekaan pullollaan työrauhaongelmia ja rauhattomuutta vaan luokan kanssa ollaan LEVOTTOMUUDEN NÄYTTÄMÖLLÄ ja siellä opiskelevien keskuudessa vallitsee ALKUJEN KYLPYLÄ?

Jos kuvailisin Kuvittelun kapsäkkiä metaforien avulla, korttipakoista muodostettavat sanaparit VIRTAAMISEN KASVATTAMO, INNOSTAMINEN CATWALK tai vaikkapa LUOVUUDEN LEIKKIKENTTÄ tuntuvat osuvilta.

Katariina Knuutinen
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Järvenpään Yhteiskoulu

Tilaa Kuvittelun kapsäkki>>

Takaisin kirjablogi -listaukseen>>

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.