Näemmekö Educassa?
Löydät meidät osastolta 6 b 70.
Olen oppinut valtavasti ja täydentänyt ymmärrystäni oppimisen ilmiöistä nimenomaan Tietopalvelun avulla. Uskoakseni olen sen ansiosta parempi opettaja ja sillä on ollut työllistymiseni kannalta merkitystä.Hanna Koskela, luokanopettaja Innostaja-lehdessä
Tule sinäkin inspiroitumaan kanssamme osastollemme, olisi kiva nähdä sinut. Jäsenet saavat jälleen 50 % alennusta erikseen merkityistä tarjouskirjoista
Jos olet Tietopalvelun jäsen, saat vuoden ensimmäisen kauden kirja -esitteen ohessa kupongin, jolla voit hyödyntää tarjouksen. Mikäli kuponki unohtuu, voit käyttää tarjouksen jäsennumerollasi tai nimelläsi. Kuponki koskee tarjouslavoilla olevia kirjoja.
Liity jäseneksi kätevästi jo nyt verkkopalvelussamme ja voit hyödyntää edun messuilla.Löydät mm. nämä uutuudet osastoltamme:
•
Tuhat ja yksi tarinaa -peli ja Sari Salon vinkkivihko opettajille•
Paavo Järvilehto — Lauri Järvilehto: Pim! Olet luova -kirja ja Pim! Luovuuskortit•
Perttu Pölönen: Tulevaisuuden lukujärjestys•
Aki Luostarinen — Juuso Henrik Nieminen: Arvioinnin käsikirja •
Pasi Kotilainen — Lotta Uusitalo-Malmivaara — Kaisa Vuorinen: Huomaa hyvä! -oppilaskortit•
Pauliina Avola — Viivi Pentikäinen: Kukoistava kasvatus: Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja•
Kari Uusikylä: Lahjakkuus•
Lily Murray — Stephanie Clarkson — Sharie Coombes: Mahtava mieli -paketti•
Julia Pöyhönen — Heidi Livingston: Fannin tunnetaitokortit•
Riikka Riihonen — Minna Koskinen — Mira Piitulainen — Kaisla Suokas: Kuinka kiukku kesytetään? + Aada ja kiukkuleijona -paketti•
Taina Sainio — Riikka Pajulahti — Nina Sajaniemi: Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa•
Mirja Köngäs: Tunneäly varhaiskasvatuksessaTule tapaamaan kirjailijoita ja yhteistyökumppaneitamme osastollemme:
Pe 24.1.202010:00—10:45
Positive Learning Hyvän huomaaminen jokaisessa lapsessa ja nuoressa mahdollistaa oppimisen. Positiven keskeinen tehtävä on auttaa opettajia tunnistamaan oppilaittensa erilaisia vahvuuksia ja rakentamaan opetusta ja oppimista niiden varaan. Paikalla Pasi Kotilainen (Pedagogical Lead, Co-Founder).
11:00—11:30
Freeed.com / Heikki Rusama, käy tsekkaamassa Heikin esitys Digitalisaatio - opettajan ystävä vai vihollinen? pe klo 14! Freeed.com syntyi käytännön tarpeesta ja halusta keskittyä opettajien työn tukemiseen. Opettajat tekevät mahtavaa työtä, liian usein valitettavan yksin. Freeed.com on maksuton paikka, jossa parhaat ideat ja materiaalit voivat tehokkaammin levitä opettajalta toisille, koulusta koululle ja kotimaasta ulkomaille.
11:45—12:30 Arvioinnin käsikirjan kirjoittajat Aki Luostarinen ja Juuso Henrik Nieminen
Pedagoginen asiantuntija ja opetushenkilöstön kouluttaja Aki Luostarinen on perehtynyt opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin kehittämiseen ja koulujen arviointi- ja toimintakulttuurien kehittämiseen. Väitöskirjatutkija ja pedagoginen asiantuntija Juuso Henrik Nieminen tutkii arvioinnin ja oppimisen välistä yhteyttä.
13:00—13:30 Positive Learning. Paikalla Pasi Kotilainen (Pedagogical Lead, Co-Founder).
14:00—14:30 Kuinka kiukku kesytetään? ja Aada ja kiukkuleijona -kirjojen tekijät Minna Koskinen, Riikka Riihonen ja Kaisla Suokas
Riikka Riihonen on lastenpsykiatri, LT, joka on erityisen kiinnostunut tunnesäätelytaitojen edistämisestä. Hän opiskelee myös lasten ja nuorten kognitiiviseksi psykoterapeutiksi. Minna Koskinen on lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri ja toimii Taysin lastenpsykiatrian klinikalla avohoidon yksikön apulaisylilääkärinä. Lisäksi hän on kognitiivisen psykoterapian vaativan erityistason psykoterapeutti ja kouluttaja. Mira Piitulainen on kuvittaja, graafikko ja elämäntapamajakanvartija, joka riemastuu houkuttelevista tarinoista sekä syttyy vimmaisesta visualisoinnista. He ovat yhdessä luoneet kirjaparin aggressiokasvatuksen tueksi.
15:00—15:30 Tulevaisuuden lukujärjestys -kirjan Perttu Pölönen
Perttu Pölönen on keynote puhuja, keksijä, futuristi, säveltäjä ja startup-yrittäjä, joka on voittanut Euroopan suurimman nuorille suunnatun tutkimuskilpailun (EUCYS) ja valmistunut Singularity University -tulevaisuusyliopistosta, joka sijaitsee NASA:n tutkimuskeskuksessa Kaliforniassa.
16:00—16:30 Positive Learning. Paikalla Pasi Kotilainen (Pedagogical Lead, Co-Founder).
17:45—18:30 Tunneäly varhaiskasvatuksessa -kirjan Mirja Köngäs
Mirja Köngäs on päiväkotiarkea tutkinut filosofian tohtori, joka painottaa lapsinäkökulmaa tunnetutkimuksissa. Köngäs on lasten keskinäisen kulttuurin puolestapuhuja, ja teksteissään hän sivuaa myös neurobiologiaa kasvatuspsykologisella otteella. Lisäksi hän on kahden lapsen äiti ja entinen päiväkotityöntekijä. Köngäs paneutuu kasvatuksen haasteisiin lasten hyvinvoinnin mahdollistamiseksi ja toivoo voivansa tulevaisuudessa vaikuttaa muun muassa syrjäytymisen ja kiusaamisen problematiikkaan.
La 25.1.2020 10:15—10:45 Perttu Pölönen
11:00—11:30 Kukoistava kasvatus -kirjan Viivi Pentikäinen tai Pauliina Avola
Kirjan kirjoittajat ovat kouluttaneet yli 15 vuoden ajan positiivista psykologiaa, ratkaisukeskeistä valmennusta ja positiivista pedagogiikkaa. Lisäksi he ovat kehittäneet positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutusohjelman, joka on yksi maailman laajimmista Positive Education -koulutusohjelmista. Kirjan kirjoittajat ovat itse soveltaneet ja opettaneet positiivista pedagogiikkaa ja hyvinvointiopetusta kaikilla koulutusasteilla päiväkodista yliopistoon.
12:00—12:30 Positive Learning. Paikalla Lotta Uusitalo (Head of Impact, Founder).
13:00—13:30 Positive Learning. Paikalla Lotta Uusitalo (Head of Impact, Founder).
13:45—14:30 Uuvuksissa-kirjan Liisa Uusitalo-Arola
Liisa Uusitalo-Arola on työ- ja organisaatiopsykologi, työterveyspsykologi ja kouluttajapsykoterapeutti. Liisan Uuvuksissa-kirja oli viime vuonna useamman kerran luetuimpien tietokirjojen Mitä Suomi lukee? -listalla.
16:00—16:30 Positive Learning. Paikalla Elina Paatsila (Head of Teacher Training, Founder).
Aikataulut saattavat muuttua.OHJELMAVINKIT:
Katso ajantasainen ohjelma EDUCA 2020 -sivuilta
Pe 24.1.
Klo 10.45, Tahto-lava
Aki Luostarinen ja Juuso Henrik Nieminen: Yhteisiä arvioinnin sävyjä — Kohti kestävämpää arviointikulttuuria Mitä oppimisen ja osaamisen arviointi ovat? Mistä yhteinen arviointikulttuuri rakentuu? Saat tietoa laadukkaasta oppimisen ja osaamisen arvioinnista. Tarkasteltavana ovat opettajien ja oppilaitosten arviointiteot osana laajempaa arviointikulttuuria. Saat käytännön työkaluja yhteisöllisen arviointikulttuurin maalaamiseen. Pääset ravistelemaan arviointiajatteluasi ja kirkastamaan arviointia uusilla raikkailla sävyillä.
Klo 11:15, Tila 103
Kari Uusikylä: Miten koulu voi auttaa jokaista löytämään lahjansa?Hyvän lahjakkaiden lasten kasvatuksen ja opetuksen perusidea on yksinkertainen: Tarjotaan jokaiselle lapselle mahdollisuus löytää omat kykynsä ja arvostetaan jokaista lasta tulevasta runoilijasta huipputeknologian kehittäjään. Hyvät koulusaavutukset eivät ole pääasia, vaan opiskelun mielekkyys ja kasvurauha. Tärkeintä on persoonallisuuden eheä kasvu, itsensä toteuttaminen, sosiaaliset taidot ja moraali. Lahjojen tulee tuottaa iloa, eikä koskaan pakkosuorittamista ja kilpailun ahdistavaa kehää.
Älykkyyden lisäksi on kymmeniä erityislahjakkuuksia. Geeniperimä jalostuu kyvyiksi vain opiskelemalla ja harjoittelemalla. Jokaisella pitää olla oikeus kehittää lahjojaan ilman ulkoisia paineita.
Klo 12:15, Taito-lavaMiten voit, suomalainen rehtori? — Tuloksia kansainvälisestä rehtorien terveys- ja hyvinvointihankkeesta
Professorit
Minna Huotilainen ja
Katariina Salmela-Aro Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta kertovat tuloksia kyselystä ja mittauksista. Kyselyn tavoitteista ja vastaajamääristä ja yhteistyökuviosta Australiaan kertoo SURE:n puheenjohtaja Antti Ikonen.
Klo 17, tila 103
Mirja Köngäs: Tunneälytaidot varhaiskasvatuksessaLuento avaa tunneälyn käsitettä, jossa esitellään lyhyesti ja ymmärrettävästi tärkeimmät emotionaalisen kehityksen neurobiologiset elementit. Mitkä ovat tutkimusten valossa päiväkotien suurimmat haasteet? Millainen on lasten itsensä luoma kulttuuri päiväkodissa ja miksi lapset mm. piilottelevat tunteitaan aikuisilta hoitopäivän aikana? Miksi se on erityisen huolestuttavaa? Entä millä keinoilla voimme rohkaista lapsia avaamaan oman todellisuutensa päiväkodin aikuisille?
Klo 18, tila 201
Nina Sajaniemi ja Taina Sainio: Näin tuet lapsen itsesäätelyä — Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessaLapsilla on taipumus toimia hetken mielijohteesta, välitöntä mielihyvää tavoitellen. Oppiakseen itsesäätelyä lapset tarvitsevat aikuista rinnalleen. Hyvinvointipedagogiikka ei ole vaikeaa eikä se vaadi ihmetemppuja. Luennolla kerrotaan, mitä ja miten lapset voivat oppia aivojen toiminnasta, oman ja toisten kehon merkkien tunnistamisesta, rauhoittumisesta ja mielen malttamisesta. Samalla annetaan käytännön ohjeita lapsen itsesäätelyn vahvistamiseen.
La 25.1.
Klo 11:30, Tahto-lava
Elina Fonsén: Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessaPedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuksen perustehtävän laadusta vastaamista ja sen kehittämistä. Se ei ole ainoastaan johtajan toimenkuvaan sidottu tehtävä. Johtajan vastuulla on johtamiensa yksiköiden toiminta ja pedagogiikan laatu, ja varhaiskasvatuksen opettajalla on kokonaisvastuu lapsiryhmän toiminnan suunnittelusta, toiminnan suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumisesta sekä toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä. Myös lastenhoitajat kantavat vastuuta pedagogiikasta osallistumalla yhteiseen suunnitteluun ja sitoutumalla yhdessä sovittuihin arvoihin ja toimintatapoihin.
On tärkeä käydä työyhteisöissä yhteistä keskustelua perustehtävää määrittävistä kasvatustoimintaan liittyvistä peruskäsityksistä ja arvoista, sillä ne määrittävät vahvasti toimintakulttuuria.
Klo 13, tila 203
Liisa Uusitalo-Arola: Uuvuksissa — miten saat voimasi takaisin?Uupuminen on väsymystä, joka ei hellitä lepäämälläkään. Se saa suhtautumaan kyynisesti niin asioihin kuin toisiin ihmisiin. Uupuneena ei jaksa uskoa sen paremmin omiin kykyihin selvitä työstä kuin sen merkitykseenkään. Vaikka olot luovat ehtoja elämällemme, ei vastuuta omasta jaksamisestaan voi siirtää kenellekään muulle. Ovatko voimasi vähenemässä? Saat tietoa uupumuksesta Ja myös työkaluja, joiden avulla opit huomaamaan, milloin on aika pysähtyä tai ainakin hidastaa ja tehdä tarpeellisia muutoksia omaan elämääsi.
Liisa on tavattavissa osastollamme esityksen jälkeen!
Toivottavasti näemme sinut messuilla!
Toivoo, Opettajan Tietopalvelun tiimi