Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Uusi työväline arvioinnin avuksi


Monipuolinen arviointi ei liity ainoastaan siihen, että arvioinnissa hyödynnetään erilaisia menetelmiä. Se edellyttää, että arvioinnin kohteet, tehtävät, menetelmät, ajankohdat, toimijat ja oppijan roolit nähdään vaihtuvina ja moninaisina.

Uusi Arvioinnin työväline koostuu 48 kortista ja 2 suunnittelupohjasta. Kortit on suunniteltu sekä opettajien että eri-ikäisten oppilaiden käyttöön. Työvälineen avulla voit kehittää ja monipuolistaa omaa arviointityötäsi korttien ja suunnittelupohjien avulla. Työvälineen rinnalla kannattaa käyttää Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirjaa. Tutustu pakettiin.

Arvioinnin työvälineessä arviointiosaamisen kulmakivet on tiivistetty seitsemään kysymykseen:


1. Mitä arvioit?
Arvioinnin keskiössä ovat selkeästi asetetut tavoitteet ja niiden saavuttaminen. Käytännön arviointityö lähtee usein liikkeelle arvioinnin kohteen eli tavoitteen määrittelystä. Siksi arvioinnissa on tärkeää, että opettaja ja oppija tietävät, mitä kulloinkin arvioidaan.

2. Miksi arvioit?
Arvioinnilla on aina jokin rooli tai tehtävä. Joskus arvioinnin tehtävät voivat olla päällekkäisiä tai ne voivat olla jopa keskenään ristiriitaisia. Jotta arviointi palvelee sille asetettuja tehtäviä, arvioijan tulee olla perillä siitä, miksi hän arvioi.

3. Miten arvioit?
Arviointi ei ole irrallinen tekninen suoritus, vaan se liittyy olennaisesti opetukseen ja opiskeluun. Kulloinkin valitut arviointimenetelmät tai -tavat on hyvä liittää käytettyihin opetus- ja opiskelumenetelmiin. Myös se, mitä arvioidaan, ohjaa opettajaa valitsemaan tilanteeseen sopivimman arviointimenetelmän. Miksi siis arvioida esimerkiksi kirjallista yksilösuoritusta, kun oppilaat ovat työskennelleet pareittain tai ryhmissä?

4. Milloin arvioit?
Arviointi kannattaa ajoittaa oikein, jotta se on hyödyllistä sekä arvioitavalle että arvioitsijalle. Arvioinnissa määrä tuottaa harvoin laatua. Osaamista kannattaa arvioida oppimiskokonaisuuden päättyessä, koska tällöin oppijalla on ollut mahdollisuus ottaa haltuun kaikki vaaditut osa-alueet. Osaamisen arviointi antaa suuntaviivoja seuraavien tavoitteiden asettamiselle.

5. Kuka arvioi?
Vaikka arvosanan antaminen kuuluu opettajan tehtäviin ja on opettajan virkavelvollisuus, myös moni muu henkilö voi arvioida ja antaa palautetta. Yhteisopettajuudessa oppilaat saavat kummaltakin opettajalta palautetta. Yhteisopettajuuden vahvuuksiin kuuluu myös, että työparina toimivat opettajat voivat antaa toisilleen palautetta osana yhteistä työskentelyä. Näin myös oppilaat saavat mallia yhteisestä työskentelystä ja siihen liittyvästä palautteen antamisesta.

6. Kenelle arvioit?
Arvioinnissa on tärkeää myös se, kenelle tuotat arviointitietoa. Eri toimijat tarvitsevat erilaista arviointitietoa päätöksenteon perusteeksi. Esimerkiksi koulun valitsema kehittämiskohde tai -teema edellyttää, että kehittämistoimintaa arvioidaan. Parhaimmillaan arviointi tekee näkyväksi, miten asetetut tavoitteet on saavutettu, mihin suuntaan kannattaa jatkaa, miten korjata mahdollisia puutteita ja mitkä ovat seuraavat tavoitteet, jotta kehittämistyötä voidaan jatkaa.

7. Miten oppija on mukana arvioinnissa?
Integroivan arvioinnin tehtävänä on aktivoida oppijaa ja tehdä hänen roolinsa näkyväksi arvioinnissa. Oppija ei ole ainoastaan arvioinnin kohde vaan myös aktiivinen toimija ja arviointikumppani.

Näin käytät arviointikortteja


Arviointikortit ovat kaksipuoleisia. Opettajan puolella on lyhyt johdantoteksti ja apukysymyksiä, jotka auttavat sinua suunnittelemaan ja toteuttamaan omaa arviointityötäsi. Voit käyttää korttien kysymyksiä myös yhteissuunnitteluun kollegoittesi tai koko työyhteisösi kanssa. Yksinkertaisimmillaan kortit toimivat oman ajattelusi apuna tai herättävät keskustelua pareittain tai ryhmissä. Voit nostaa korttipakasta aina yhden tai pari aihetta kerrallaan. Voit myös valita jokaiseen kysymykseen liittyvän kortin, jolloin saat ajatuksia arvioinnin peruskysymyksiin, kuten miten, miksi ja milloin arvioit.

Kääntöpuolen apukysymykset ovat oppijoita varten. Niiden tavoitteena on tukea oppimaan oppimisen taitoja arvioinnin ja siitä annettavan palautteen avulla. Tavoitteena on, että oppijat alkaisivat ymmärtää esimerkiksi asetettujen tavoitteiden saavuttamista, omaa työskentelyään tai edistymistään. Oppijat voivat hyödyntää vapaasti apukysymyksiä esimerkiksi parityöskentelyssä. Opettaja voi myös ohjeistaa oppijoita valitsemaan tietyn ryhmän kortteja, tai oppija voi valita kortista kerrallaan vain yhden kysymyksen. Kortit soveltuvat parhaiten perusopetuksen neljäsluokkalaisille tai sitä vanhemmille oppijoille.

Näin käytät suunnittelupohjia


Arviointikorttien mukana on kaksi suunnittelupohjaa. Arvioinnin vuosikellopohja on tarkoitettu lukukauden tai -vuoden arviointityön suunnitteluun. Voit käyttää sitä itse tai työparisi kanssa. Arvioinnin vuosikellopohjalle valitaan kortteja sen mukaan, mitä, milloin ja miksi on tarkoitus arvioida. Sen avulla on mahdollista suunnitella ja tehdä näkyväksi myös koko koulun arviointikulttuuria.

Arvioinnin vuosikelloa voit suunnitella korttien avulla myös niin, että tarkastelet arviointia oppijoiden ja heidän huoltajiensa näkökulmista. Tällöin voit valita korttipakasta kortteja, jotka auttavat sinua pohtimaan oppijan roolia arvioinnissa tai sitä, mitä tietoja huoltaja tarvitsee koulun arvioinnista.

Toinen pohja on tarkoitettu arviointiprosessin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Se tukee yhden arviointikokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta. Tässä pohjassa on valmiina ohjaavia kysymyksiä, joihin on tarkoitus etsiä vastauksia korttien avulla. Ideoita-kohtaan voit kerätä suunnittelun aikana esille nousseita ideoita ja kysymyksiä esimerkiksi muistilapuille.

Suunnittelupohjat saa kopioida opetuskäyttöön.

Tekstin lähde:
Najat Ouakrim-Soivio — Anne Rongas
Arvioinnin työväline + Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja 2020-2021


Helpota arviointiurakkaa sekä saa uusia ideoita arvioinnin toteuttamiseen!



Näin laadukkaan arvioinnin välineen toivon pääsevän esille ja esittelyyn oppilaitosten esimiehille ja johtoryhmille, jotta koulujen yhteissuunnitteluajan jakamisessa arviointi saa sille kuuluvat resurssit ja ajan. Tämän päivän sanomalehdessä (HS 11.2.2020) helsinkiläiskoulun opettajat toteavat arvioinnin olevan aina vaikeaa. Arvioinnin työväline -teokselle on todellakin tarvetta!
- Eeva Rantala, luokanopettaja

TILAA ARVIOINTIPAKETTI TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.