Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana

Tiina Nikkola (toim.)Matti Rautiainen (toim.)Pekka Räihä (toim.)

Toinen tapa käydä koulua

Kokemuksen, kielen ja tiedon suhde oppimisessa

  • Toinen tapa käydä koulua
  • Toinen tapa käydä koulua
Vastapaino
1. painos, 2013
ISBN 978-951-768-422-4
265 sivua
Nidottu
Tilausnumero 793041240

kpl

Normaalihinta 37,00 € Normaali jäsenhinta 33,00 €

Julkisuudessa on toistuvasti sanottu, että koulun on muututtava. Silti sitä käydään yhä teollisen aikakauden mallien mukaisesti. Koulu muistuttaa tehdasta, jossa opitaan tehokkaasti, mutta siellä on vain vähän tilaa tunteille, yhdessä kehittelylle, epävarmuuden kokemiselle, sen ilmaisemiselle ja tutkimiselle. Koulukulttuurin nykyisiä ongelmia ei voida ratkaista pelkästään opetuksella sekä sen laatua parantamalla, ja siksi ajaudutaan umpikujaan. Ulkoiset haasteet kohtaavat ihmisten sisäiset maailmat esimerkiksi kouluviihtymättömyydessä tai kiusaamistapauksissa.

Tarvitaan siis uusia ajattelutapoja. Yksi sellainen on Jyväskylän yliopistossa kehitetty integraatiokoulutus. Siinä ihminen ymmärretään kokonaisvaltaiseksi yksilöksi ja ryhmän jäseneksi sekä koulu oppiaineita laajemmaksi kokonaisuudeksi. Toinen tapa käydä koulua esittelee tämän vaihtoehtoisen ajattelutavan teoreettisia perustoja sekä niihin liittyviä käytännön esimerkkejä. Äänessä ovat sekä koulutuksen kehittäjät että siinä opiskelleet opettajaopiskelijat. Teoksessa annetaan tilaa kokemukselle, tunteille, tiedon syvemmälle ymmärtämiselle sekä kaikelle sille, mikä on oppimisen arvoista.

Sisällys:

OSA I: Oppimisen yleiset ehdot

Elämismaailma opettajankoulutuksen lähtökohtana
Kai Kallas, Tiina Nikkola & Pekka Räihä

Miksi ryhmä ei ryhdy työhön?
Tiina Nikkola

Kokemuksia työskentelyn vaikeudesta ryhmässä
Tarja Koponen & Erika Ristiniemi

Kollegat uhkana ja turvana
Pentti Moilanen

Mitä on olla lapsi?
Riina Luopajärvi

Opettaja — itseä vai oppilasta varten?
Johanna Terva-aho & Tanja Mäenpää

OSA II: Oppimisen erityiset ehdot: oppisisällöt elämismaailman näkökulmasta

Kielen prosessit oppiaineintegraation perustana
Tiina Nikkola, Matti Rautiainen, Pentti Moilanen, Pekka Räihä & Pekka Löppönen

Suorituksesta osaksi oppimisprosessia. Kirjoittaminen integraatiokoulutuksessa
Mika Mononen

Havaintotiedon prosessin ongelmakohtia
Marja Mäensivu

Sopimustiedon opiskelu integraatiokoulutuksessa
Matti Rautiainen & Sakari Saukkonen

Suomalaisuus viidesluokkalaisten pureskeltavana. Sovellus sopimustiedon käsittelystä
Jarmo Lyhty

Kokemustiedon opetuksen lähtökohdat
Panu Jaskari & Eero Suokonautio

Itseilmaisu ja taiteellinen työ integraatiokoulutuksessa
Annukka Martikainen, Tiina Nikkola & Antti Lokka

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.