Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana

Kirsti KarilaLasse Lipponen (toim.)

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka

  • Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
  • Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Vastapaino
3. painos, 2017
ISBN 978-951-768-412-5
220 sivua
Nidottu
Tilausnumero 100041257

kpl

Varhaislapsuus on yksi ihmiselämän merkittävimmistä vaiheista. Länsimaista lapsuutta luonnehtii se, että suuri osa lapsista osallistuu päiväkotien toimintaan. Niiden pedagogiset käytännöt muovaavat lapsuutta sekä lasten mahdollisuuksia oppia ja kehittyä. Toisaalta lapset itsekin muuttavat omalla toiminnallaan varhaiskasvatuksen instituutioita. Millaisia pedagogisten käytäntöjen siis tulisi olla, jotta rakentaisivat hyvää lapsuutta ja loisivat edellytyksiä lasten oppimiselle ja kehitykselle?

Varhaiskasvatuksen pedagogiikan kirjoittajat käsittelevät varhaispedagogiikan ajankohtaisia kysymyksiä uusimpaan lapsuuden, oppimisen ja varhaiskasvatuksen tutkimukseen pohjautuen. Kirjan kantava ajatus on, että lapset ovat aktiivisia oman elämänsä rakentajia, jotka elävät vuorovaikutuksessa ympäristönsä ja siihen kuuluvien toisten lasten ja aikuisten kanssa. Varhaiskasvatuksen pedagogiikan kehittäminen tästä lähtökohdasta haastaa tarkastelemaan sekä lasten ja aikuisten että lasten keskinäistä suhdetta uudesta näkökulmasta.

Teoksen kirjoittajina on varhaiskasvatuksen professoreita ja tutkijoita viidestä suomalaisesta yliopistosta. Teos perustuu heidän omiin tutkimuksiinsa ja pedagogisiin kehittämishankkeisiinsa.

Kirjoittajat: Eila Estola, Jaakko Hilppö, Maritta Hännikäinen, Kirsti Karila, Kristiina Kumpulainen, Lasse Lipponen, Hilkka Munter, Anna-Maija Puroila, Raija Raittila, Niina Rutanen

Sisällys:


Esipuhe Kirsti Karila & Lasse Lipponen

1. Kirsti Karila: Suomalaisen varhaispedagogiikan muotoutumisen polkua etsimässä

2. Maritta Hännikäinen: Varhaiskasvatus pienten lasten päiväkotiryhmissä: hoitoa, kasvatusta ja/vai opetusta?

3. Eila Estola & Anna-Maija Puroila: Kertomuksina rakentuva päiväkotilapsuus

4. Raija Raittila: Pienryhmätoiminta ja leikkialueet varhaiskasvatuksen pedagoginen toimintaympäristö rakentuu arkisissa käytännöissä

5. Niina Rutanen: Pienten lasten jännitteiset tilat ja paikat alle kolmivuotiaiden ryhmässä

6. Hilkka Munter: Alle kolmevuotiaiden leikki, kuvittelu ja lasten aloitteisiin tarttuva narratiivinen pedagogiikka

7. Lasse Lipponen, Kristiina Kumpulainen & Jaakko Hilppö: Haluan, voin ja osaan: lasten toimijuuden rakentuminen päiväkodin arjessa

8. Kirjoittajat: Kokoava yhteenveto

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.